Dnes je štvrtok, 20.september 2018, meniny má: Ľuboslav, Ľuboslava
Čas čítania
5 minutes
Zatiaľ prečítané

Z bratislavských módnych dní sa stávajú newyorské noci

marec 14, 2010 - 13:09
Tento rok na jar sa okrem týždňov módy uskutočňujú pre medzinárodný aj slovenský módny trh dve zaujímavé udalosti, na ktorých participujú dve Slovenky, už etablované v módnom priemysle, a to prezidentka Bratislavských módnych dní Mária Reháková a organizátorka Slovak fashion night v New Yorku Ľubica Surkošová. Vďaka týmto dámam sa Bratislava prepája v máji s New Yorkom, čo je pre slovenských mladých módnych tvorcov ďalšia šanca prezentovať sa za hranicami.
Pani Reháková, zhmotnili ste myšlienku, aby sa Bratislava, a teda aj Slovensko zviditeľnili vo svete v rámci slávnych týždnov módy. Bratislavské dni módy, ktoré ste založili a ktoré sa v hlavnom meste stali tradíciou, 15. a 16. apríla vstupujú do 5. ročníka. Viem, že na ne prichádzate s novinkou a že máte ambíciu prepojiť ich s New Yorkom. Môžete prezradiť, o akú novinku pôjde a následne ako vznikla  myšlienka premostenia Bratislavy a New Yorku?
Bratislavské módne dni sú odbornej, ale aj laickej verejnosti známe tým, že dávajú priestor na prezentáciu nielen uznávaným módnym tvorcom, ale aj tým, ktorí sa iba pokúšajú presadiť v módnom priemysle. V tejto súvislosti sme sa už v týchto dňoch rozhodli v spojitosti s vydavateľstvom Starproduction, Jemnými melódiami a Slovenskou televíziou vyhlásiť súťaž  pre  ďalších talentovaných módnych návrhárov, ktorí by po splnení požadovaných kritérií dostali možnosť prezentovať sa na jesenných Bratislavských módnych dňoch v októbri. Ich práce zaslané  do určeného termínu bude posudzovať odborná porota, ktorá na tlačovej konferencii v apríli, tesne pred jarnými Bratislavskými módnymi dňami vyhlási desať najlepších uchádzačov a určí im tému, s ktorou, ak sa dobre vyrovnajú, určite na spomínaných jesenných Bratislavských módnych dňoch zabodujú. Porotou vybraní mladí návrhári z celého Slovenska však počas tvorby nebudú pracovať inkognito. Od jarných do jesenných BMD, teda od zverejnenia ich mien až po čakanie na výsledky ich práce, budú pod drobnohľadom tlače, rádia aj televízie.

Mená talentovaných módnych návrhárov, ktoré odznejú v máji na Slovak Fashion night v New Yorku, sme mali možnosť počuť na minulých ročníkoch BMD. Ako vznikla vaša spolupráca s Ľubicou Surkošovou a prečo práve trio mladých módnych tvorcov Bartolen – Senášiová – Sršňová dostali šancu v Amerike?
Bratislavské módne dni so sebou nesú tri línie. Prvá objavuje mladých módnych tvorcov, druhá prezentuje známych návrhárov doma aj v zahraničí a tretia pozýva zahraničných módnych tvorcov, ktorých mená v ich krajine už niečo znamenajú, aby sme mali možnosť konfrontácie, pričom zároveň podporujeme aj obchodné vzťahy. Počas piatich ročníkov BMD sa na módnom móle vystriedalo veľa talentovaných a výnimočných tvorcov, pri výbere do New Yorku sme však rešpektovali požiadavku organizátorov, aby prezentované modely boli úzko späté s prírodou. Rozhodli sme sa teda vsadiť na Róberta Bartolena, ktorého základ tvorby predstavujú kvety, oslovili nás prvotriedne prírodné materiály Lucie Senášiovej a zároveň kreativita, nápaditosť a prírodné prvky u začínajúcej návrhárky Lenky Sršňovej. Módna šou v New Yorku bude presne o mesiac po Bratislavských módnych dňoch, čakajú nás mesiace príprav, dôležité však je, aby slovenskí módni návrhári využili ponúkané šance.

Autor: MAJA ILKOVIČOVÁ
Foto: TONY ŠTEFUNKO

Trinásteho mája 2010 sa v New Yorku už po piatykrát uskutoční prehliadka slovenských módnych návrhárov. Prezentačný večer pod názvom Slovak Fashion Night sa bude konať v prestížnych sálach newyorskej Tavern on Green na Manhattane. Ako vznikol tento odvážny nápad, sme sa spýtali jednej z organizátoriek, prezidentky +421 Foundation Ľubice Surkošovej.
Keď pred pár rokmi môj manžel pôsobil ako generálny konzul Slovenskej republiky v New Yorku, premýšľali sme, ako vo veľkomeste, kde sídlia veľké svetové firmy a pôsobia diplomati z takmer dvesto štátov, čo najpríťažlivejšie prezentovať Slovensko a jeho kultúru. Bolo nám jasné, že náročné publikum príde len na skutočne výnimočné, profesionálne pripravené podujatia. Nechceli sme organizovať vystúpenia slovenských umelcov, ktoré by boli iba zábavou pre našich krajanov v Amerike, našou ambíciou bolo dať diplomacii a prezentáciám aj ekonomickú dimenziu, postupne pritiahnuť na naše podujatia aj finančníkov, ktorí by na Slovensku chceli investovať. A rozhodli sme sa pre módu. New York totiž miluje módu, prehliadky na mólach, určuje módne trendy.

Neobávali ste sa predstaviť našu módu v prostredí presýtenom obrovskou kvalitnou ponukou?

New York, hoci má na slávnej Piatej Avenue najlepšie módne obchody s najexkluzívnejšou ponukou módnych tvorcov, vie oceniť odvážnu tvorbu a nové nápady, chce vidieť niečo šokujúce, extravagantné. Zamerali sme sa preto najmä na mladých kreatívnych tvorcov, ktorí majú odvahu zhýčkaným Newyorčanom ukázať, že vedia zaujať svojou tvorbou aj v tomto náročnom prostredí. Modely našich návrhárov predvádzajú modelky z prestížnych newyorských agentúr, ktoré pochádzajú z celého sveta, a pri príprave módnych prehliadok spolupracujeme aj so Slovákmi úspešnými v New Yorku.

Frank Sinatra v piesni New York, New York spieva: Ak dosiahnem úspech v New Yorku, uplatním sa všade. Bola Slovak Fashion Night – Slovenská módna šou odrazovým mostíkom pre niektorého z umelcov k väčšiemu úspechu?

Každý ročník priniesol čosi výnimočné. Boris Hanečka tu predviedol prekvapivé spojenie problematiky autistov so svetom módy. Andrea Paldan ohromila dokonalými strihmi a majstrovským vyhotovením, Nicolo Bertók chlapčenským espritom, prekvapivými, extravagantnými modelmi. Bol záujem aj o modely Lukáša Kimličku, vlani predviedla pestré modely Lucia Hejčíková, ľahkosťou a eleganciou svojich kreácií zaujala Izabela Komjati. Vždy sme radi, keď po prehliadkach hostia hľadajú našich tvorcov a chcú na nich kontakty. Je to dôkaz, že sme správne vybrali, že sú talentovaní a žiadaní. My im dáme šancu predstaviť sa, ako sa dokážu predať, to už závisí od nich samých.

V máji sa koná piaty ročník Slovak Fashion Show. S čím prichádzate pred náročné publikum tentoraz?

V Bratislave sa konal na jeseň už 4. ročník Bratislavských módnych dní, na ktorých sa pravidelne prezentujú mladí talentovaní módni návrhári, a keďže na jarných BMD budem pôsobiť v porote, dohodli sme sa s ich prezidentkou Máriou Rehákovou, že na nich vyberieme vhodné typy mladých tvorcov, ktorí by mohli uspieť v New Yorku. V máji sa predstaví svojou originálnou tvorbou pätica mladých talentov – Róbert Bartolen, Lenka Sršňová, Lucia Senášiová a umelecké duo Kristína a Eva Groh s unikátnou kolekciou šperkov a módneho dizajnu. Mottom tohtoročnej prehliadky je Go Green – Svet nazeleno. Znamená to, že každý z návrhárov musí vytvoriť aj modely v súlade s prírodou.

V čase, keď ste sa pustili do prípravy prvej Slovak Fashion Show, boli ste s manželom diplomatom v New Yorku a súčasne ste pracovali ako spravodajkyňa Slovenskej televízie. Ako pripravujete toto i ďalšie podujatia dnes, keď ste späť a pracujete v STV?

V čase pôsobenia v New Yorku som bola spoluzakladateľkou americko-slovenskej Nadácie +421 Foundation, ktorej cieľom je prezentovať slovenské talenty, umenie a kultúru v USA. Za niekoľko rokov sme pripravili množstvo zaujímavých podujatí, módnych prehliadok, výstav, koncertov. Vytvorili sme efektívny a takpovediac multifunkčný americko-slovenský tím. Teraz sa však naplno a s vášňou venujem novej pracovnej pozícii riaditeľky medzinárodného oddelenia STV. Práve tam môžem zužitkovať všetky svoje doterajšie skúsenosti. Organizáciu newyorských podujatí teraz zabezpečuje výlučne americký tím. Keďže mám čestnú funkciu prezidentky +421 Foundation, pomáham skôr v oblasti stratégie a programových vízií, prípadne radím pri výbere módnych návrhárov a iných umelcov, ktorí by mohli prezentovať Slovensko v USA a v zahraničí.

Autor: MIROSLAVA STASZOVÁ
Foto: archív Ľ. Š.


- - Inzercia - -