Dnes je piatok, 23.jún 2017, meniny má: Sidónia
Čas čítania
6 minutes
Zatiaľ prečítané

Voľba generálneho riaditeľa RTVS: Kto bude víťaz?

jún 12, 2017 - 15:18
Pragmatické, ambiciózne, vizionárske, aj také boli prezentácie kandidátov na post generálneho riaditeľa RTVS. Akými témami zaujali traja z deviatich uchádzačov – Zuzana Ťapáková a Václav Mika?

Zuzana Ťapáková

 Zuzana, máte silných súperov. Mužov. Muži sú od prírody súťaživí, mnohí veľmi ambiciózni. Aké sú vaše najsilnejšie stránky? V čom je jedinečnosť vášho projektu pre budúce roky RTVS?

 Neberiem svoju kandidatúru ako súperenie medzi ženou a mužmi. Rozhodnúť by mal najlepší projekt. Neviem, či poviem o jedinečnosti v mojom projekte, ale určite mám v pláne tri zásadné veci: nezvyšovať koncesie, spravodajstvo, ale aj celú programovú štruktúru odkomercionalizovať a zdokokonaliť po obsahovej stránke. Ako aj vrátiť do povedomia značky Slovenská televízia a Slovenský rozhlas, ktoré ľudia poznajú a dôverujú im. Myslím, že skratka RTVS je krkolomná a nedosahuje známosť pôvodných značiek.

Uznávate v súťaži takzvané ženské zbrane, ženské pohľady na riešenie problémov? Alebo sú podľa vás len dobré a horšie projekty, bez ohľadu na to, kto ich predkladá?

Je pravda, že ženy sa na veci pozerajú inak, ale v prípade riadenia takej dôležitej inštitúcie, akou je verejnoprávne médium, musí ísť v prvom rade o najlepšiu víziu a profesionalitu. Ale verím, že niektoré ženské vlastnosti ako napríklad pragmatickosť, intuícia, lojalita a dôslednosť môžu byť výhodou.

O mužoch sa hovorí, že si vedia vytvárať akési podporné skupiny, pri športe, na golfe, na pive. Z toho sú ženy zvyčajne vylúčené. No bez takejto neformálnej podpory sa ťažšie prerazí. Kde a ako hľadáte spojencov pre vaše idey vy?

 Moje štúdium a profesionálna kariéra mi umožnila stretnúť veľa kreatívnych a zaujímavých ľudí. Práve tí sa stali mojou inšpiráciou a v mnohých prípadoch aj oporou. Mojou vnútornou podporou je tiež množstvo skúseností, ktoré mám z mediálneho prostredia, konkrétne skúsenosť s riadením štyroch televíznych kanálov v rámci skupiny Markíza, ako aj s prácou v rozhlase. A samozrejme, že sú to aj priatelia, ktorých mám okolo seba a s ktorými sa  o mnohých veciach radím.

Zuzana, iste si uvedomujete, že to nie je len súťaž kvality projektov a nápadov. Ste mentálne silná vydržať súťaž, v ktorej najmä niektoré médiá môžu vytiahnuť aj podpásovky? Čo vám dáva silu vydržať aj neférové súťaže?

Mediálne prostredie na Slovensku sa v posledných rokoch výrazne zmenilo. Jeho trend stále viac určuje komercia a snaha bulvarizovať obsah. Aj preto mám pocit, že by sa RTVS mala uberať iným smerom. Viac rozvíjať hodnotové princípy, ktoré som pomenovala aj v mojom projekte – Rodina, Tradícia, Vzdelanie a Spoľahlivosť – čo znamená viac programov pre deti a mládež, národnostné menšiny, občiansku publicistiku, objektívne správy. Život v mediálnom prostredí prináša veľa úskalí, ba aj podpásoviek, ale vždy vás to nejakým spôsobom v konečnom dôsledku posilní. Som v znamení Strelca a my máme radi výzvy.

Televíziou ste žili veľa rokov, ste analytička, skvelá odborníčka na marketing, osvedčená líderka, ste tak trochu aj televízna maniačka? Čo najradšej pozeráte okrem správ?

 To ste trafili presne (smiech). Aj po odchode z televízie som ju neprestala sledovať. Pravidelne samozrejme pozerám správy a publicistiku, ako aj talkshow (Sedem, Zlaté časy, Inkognito). Považujem sa aj za náročného diváka a preto si s radosťou pozriem seriály Hra o tróny, Mladý pápež, či House of Cards. Som aj fanúšikom športu a preto pri obrazovke fandím hokeju a futbalu.

 Prečo ste sa rozhodli kandidovať na riaditeľku RTVS?

 Viac ako dvadsať rokov sa pohybujem v oblasti médií, je to práca, v ktorej sa cítim dobre, rozumiem jej a baví ma. Kandidatúra na post šéfa verejnoprávneho média je výzva. Mám celkom presnú predstavu o tom, čo by sa dalo vylepšiť a ako budovať RTVS ako kultúrno-národnú inštitúciu, na ktorú budeme pyšní. 

Václav Mika, súčasný generálny riaditeľ RTVS

 

Pán riaditeľ, ojektívne, RTVS pod vaším vedením dosiahla vysokú divácku sledovanosť, je to konečne pozerateľná a konkurencieschopná televízia. Ak urobíte malú retrospektívu, čo všetko vás čakalo po nástupe do RTVS? Čo vám táto práca dala aj z osobného hľadiska?

 Musím povedať, že aktuálne žijem rokom 2022. Mám za sebou ako prípravu, tak aj prezentáciu projektu na najbližších päť rokov. Ak sa vrátim nejaký čas dozadu, tak som si nedávno pozrel vypočutie kandidátov na šéfa RTVS z roku 2012. A musím s úsmevom skonštatovať, že som zaznamenal zvýšený objem šedín. Nič nie je v živote zadarmo, ani „úspech.“ Faktom však je, že za tých päť rokov sa na našom mediálnom trhu veľmi veľa zmenilo a prirodzene sa to týka aj RTVS. Trh je veľmi dynamický, to, čo sa javilo ako ambícia, je v mnohých prípadoch dnes už realitou. Základným parametrom tohto obdobia je, že za každým naším úsilím bol a je divák a poslucháč. Ich návrat a dôvera v RTVS je merateľný parameter a výsledok. Je to to, čo nás zaväzuje, ale aj to, čo mi dáva nádej pokračovať. Čo samozrejme ešte v tomto kontexte vnímam, je tím mojich kolegov a návrat istej atmosféry spoločného diela v televízii aj v  rozhlase.  

 Ak hovoríme o objektívnosti, spravodajstvo v RTVS diváci hodnotia ako najobjektívnejšie a najprofesionálnejšie. Vďaka čomu sa vám to podarilo? Vidíte ešte nejaké možnosti posunúť sa ďalej? 

 Nie je to možnosť, skôr nevyhnutnosť. Spravodajstvo po obsahovej aj formálnej stránke neuveriteľne napreduje a trendy sú jasné. Podarilo sa to aj vďaka tomu, že sa rovnako dynamicky menili forma spolu s obsahom. Prechod na HD, nové vysielacie technológie, nové štúdio, scéna, ale aj grafika. Obsahovo sme posilnili regionálne aj zahraničné spravodajstvo, existuje spoločný tím rozhlasu a televízie, v online pribudla aplikácia Správy RTVS a tak isto sme oživili sociálnu sieť nášho spravodajstva. To všetko vytvára podmienky pre vznik spoločného spravodajského centra, ktoré má ambíciou byť jednotkou na trhu.

 Slovenská televízia sa podieľala ako producent na viacerých slovenských a dokonca aj českých filmoch a seriáloch. Chcete pokracovať ďalej v tomto trende?

 RTVS sa stala najväčším koproducentom v audio-vizuálnom priemysle na Slovensku a tak to malo byť odjakživa. To je úloha verejnoprávneho média, dôkazom je napríklad ČT, ktorá tento trend potvrdzuje a v mnohom spolupracujeme. Dva konkrétne fakty: Za posledných päť rokov RTVS koprodukovala 45 filmov a viac ako 500 dokumentárnych diel, boli sme najviac oceňovaným producentom a koproducentom na odovzdávaní ocenení Slnko v sieti, aj vďaka tomu sa ceny neodovzdávajú každé dva roky, ale každoročne, pretože je čo hodnotiť. Zaznamenávame úspechy na medzinárodných festivaloch, ohlasy majú okrem filmov aj dokumenty či hrané seriály.  

 Získali ste aj dobrých autorov, vďaka čomu sa vám to podarilo? Bola to aj otázka peňazí?

 Myslím, že je to o tom, že tvorcovia sa radi nechajú zlákať pre projekty, kde majú šancu ukázať, čo sa v nich naozaj skrýva. Nie je to tzv. prvý plán. RTVS sa v posledných rokoch otvorila tvorivému prostrediu, ľudia pre nás radi tvoria, pretože majú priestor, časový, aj kreatívny. Na plánoch sa pracuje dopredu, námety sa vyberajú transparentne a pravidelne. Máme systém výberu formátov a to je cesta ako hľadať prieniky s tvorivým prostredím. Napríklad ocenenie seriálu Tajné životy je dôkazom toho, že od vývoja, cez realizáciu a samotné vysielanie tvorcovia a štáb využili primeraný čas, nie je to len rýchle nakrúcanie seriálov, ktoré je známe skôr z komerčnej sféry.

 Môžete priblížiť priority, s ktorými ste sa prezentovali na pôde Národnej rady SR?

 Bola to prezentácia mojej vízie na rok 2022. Nechal som sa uniesť predstavou, ako by mohlo verejnoprávne médium v roku 2022 vyzerať. S dôrazom na televíziu, jej postavenie v tom období, počet kanálov, rozhlas by mal byť plne digitalizovaný s 15 rozhlasovými stanicami, online ako samostatná vysielacia služba, nie ako doplnok, spravodajstvo s veľkým spravodajským centrom, ktoré tvorí spravodajstvo pre všetky platformy. Rozvoj dôležitých oblastí, regióny, minority, znevýhodnené skupiny obyvateľstva. Zameral som sa aj na podstatné ľudské zdroje, vzdelávanie a nakoniec to bolo aj o vízii financovania v nasledujúcom funkčnom období. Nakoniec som si dovolil uviesť aj analýzu toho, že verejnoprávnosť nie je len pojem, ale okrem svojho spoločenského, sociálno-kultúrneho prínosu, ktorý je merateľný cez počet formátov, cez  náš archív, cez digitalizované obsahy až k tomu, že RTVS predstavuje reálnu hodnotu za peniaze, a to číslo je aj pre mňa prekvapivé. Je vyššie ako to, čo považujeme za priemer v národnom hospodárstve. Takže RTVS prináša aj reálny ekonomický prínos. V praxi to znamená, že každé 1 € z úhrad za služby verejnosti prinesie slovenskej ekonomike 1,77 € pridanej hodnoty.

 

- - Inzercia - -