Dnes je piatok, 16.november 2018, meniny má: Agnesa
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Potrebujete "nasýtiť" vlastné emócie? Pozor na prejedanie sa!

marec 26, 2018 - 10:46
Riešite svoje neúspechy či smútok jedlom? Tak by ste mali vedieť, že všetky civilizačné choroby, na ktoré rok čo rok zomiera viac ľudí, môžete ovplyvniť práve stravou. Jednoduché, však?

Štatistické čísla uvádzajú, že Slováci „zjedia“ za jeden rok až 84 miliónov balení liekov na predpis. Takmer štvrtina z nich mala pomôcť pacientom s kardiovaskulárnymi ochoreniami. Za ochoreniami srdca nasleduje hneď cukrovka, obezita, cievne ochorenia... Viete, čo všetko ste si nakládli na tanier za posledné dva dni?

Infarkt, rakovina, mŕtvica...

Všetky tieto čísla by však mohli byť výrazne nižšie, keby ste sa začali zdravšie stravovať. Takzvané civilizačné ochorenia totiž najviac súvisia s tým, čo svojmu telu ponúkate na tanieri. Teda zdravá strava s dostatkom zeleniny, kvalitných bielkovín, ovocia, zeleniny, celozrnných potravín, strukovín, rýb a k tomu takzvané funkčné potraviny, ktoré pôsobia priaznivo na srdce, ovplyvňujú krvný tlak, hladinu cholesterolu, upravujú trávenie, posilňujú imunitu, spomaľujú starnutie, sú prevenciou proti obezite, osteoporóze, majú protirakovinový a antioxidačný účinok – to by ste si mali ustriehnuť každý jeden deň.  A nezabúdajte, že rýchle cukry, sladené nápoje, tučné mäso a mäsové výrobky, údeniny s vysokým podielom soli a skrytého tuku, jedlá rýchleho občerstvenia, vysmážané pokrmy by ste mali zo svojho jedálnička vyškrtnúť raz a navždy.

Sacharidy nevynechávajte 

Je bežné, že ak nechcete priberať, ako prvé vylúčite z jedálnička chlieb, ryžu, zemiaky a cestoviny. Z nich si však telo berie sacharidy, bez ktorých nedokáže fungovať na sto percent. Práve v týchto potravinách je viac než polovica energie na deň. Nechajte sa nahovoriť na celozrnné pečivo a chlieb, aby ste mali aj viac vlákniny.

bread-basket-2731824_640.jpg

Foto: 
pixabay.com

Čím viac, tým lepšie

Nejedzte iba určité druhy potravín, ale dajte si záväzok, že si vymyslíte čo najpestrejší jedálniček. Telo potrebuje viac než štyridsať rôznych potravín a jedna bez druhej nie je nikdy úplne dostatočná, každá obsahuje iné látky a iné živiny... Aby ste sa neprejedali, po mastnejšom obede si dajte zasa ľahšiu večeru.

Určite radšej menej

Všetko s mierou, to stále platí. Nakladajte si porcie, ktoré vás zasýtia, ale nezaťažia. A čo je to porcia akurát: asi 100 g mäsa, jedno jablko, pol šálky surových cestovín a k tomu jedna zmrzlina. To ako príklad. A mimo vlastnej kuchyne sa už tiež nemusíte báť, že prekročíte dennú mieru – v reštauráciách mávajú zvyčajne uvedené energetické hodnoty jedla, ktoré si jednoducho zrátate... radšej než preťažený žalúdok voľte polovičnú porciu.

Hydratácia je vždy základ

Čo je to dostatok tekutín? Skúste si denne naplánovať tekutiny tak do dvoch litrov. Samozrejme, najlepšie čistej vody, ktorú môžete striedať s minerálkami a nesladenými čajmi. V žiadnom prípade sa nesmiete dostávať do štádia, keď už cítite smäd.

teacup-2325722_640.jpg

Foto: 
pixabay.com

Poistite sa ovocím a zeleninou

Ak jedávate ovocie aj zeleninu pravidelne, položte si ešte jednu otázku, či aj v dostatočnom množstve. Je všeobecne známe a uznávané aj vedcami, že každý deň by ste si mali dopriať päť porcií zeleniny a ovocia – buď surové alebo tepelne upravené.

fruits-2412428_640.jpg

Foto: 
pixabay.com

Urobte si systém

Jedzte pravidelne a vždy v rovnaký čas – aspoň približne sa priblížte k rovnakým hodinám na raňajky, obed i večeru. Ak si dávate aj desiatu i olovrant, trochu znížte všetky dávky, aby vám napríklad príliš sýta desiata neposunula čas obeda... Ak nemáte desiatu ani olovrant, zahryznite si aspoň do ovocia, aby ste zasa nevečerali príliš skoro, čo nakoniec môže skončiť ešte druhou večerou tesne pred spaním.

Pás vás prezradí

Ak nechcete zaťažovať telo a ani trávenie, dávajte si pozor na príjem a výdaj kalórií. Ideálne – držte si svoju hmotnosť pod kontrolou. Nemusíte sa vážiť každý deň a stresovať sa, stačí, ak si budete striehnuť obvod pása. Najmä tuk na bruchu zvyšuje riziká ochorenia na cukrovku, srdcové a cievne poruchy... Aby ste vydali viac energie než prijmete a nepriberali, pohybujte sa. Nič lepšie nevymyslíte. Neobchádzajte schody, prechádzajte sa a choďte pešo!

diet-398612_640.jpg

Foto: 
pixabay.com

Trávenie potrebuje oddych

Naučte sa kontrolovať svoj hlad. Po krátkom tréningu to nie je to až také zložité. Je to na iba na vás – musíte sa rozhodnúť a nepopustiť. Dobrým prvým krokom je naučiť sa raňajkovať. Zvyknite si jesť ráno aspoň do hodiny po zobudení, aby ste príliš nevyhladli do obeda a potom si „veľkými“ očami nenaložili na tanier viac, než v skutočnosti vaše telo potrebuje. Je to totiž ako spustená lavína. Ak máte veľký a tučný obed, večerať budete zrejme neskôr, žalúdok v noci jedlo už zle trávi a vy nielenže ťažko spíte, pretože ste nedopriali tráviacemu traktu oddych, ale ráno zasa nie ste hladní...

white-2565766_640.jpg

Foto: 
pixabay.com

Prenasleduje vás nočný hlad?

Ak vstávate v noci, pretože ste hladní, zvážte, či je to zlozvyk, alebo máte problém ovládať svoje rozmaznané chute. Skôr než otvoríte chladničku, zastavte sa na chvíľu a spýtajte sa sami seba, či ste skutočne hladní. Ak si neviete odpovedať, skúste sa obrátiť na odborníkov na výživu, ktorí vám poradia, ako si upraviť večeru, aby ste sa okolo polnoci nebudili na prázdny žalúdok. Možným riešením je i návšteva psychológa, pretože väčšina problémov s prejedaním môže súvisieť s preťaženou psychikou, chronickou únavou a depresívnymi stavmi.

shutterstock_561901111.jpg

Foto: 
shutterstock.com

Riešením je prevencia

Ako zistíte, že už máte nábeh na infarkt, poruchy metabolizmu, cievnu príhodu, nádory či nervové zrútenie? Po rokoch zlej životosprávy môžete na sebe pozorovať viacero príznakov. Z tých prvých určite neprehliadnite hlasné chrápanie prerušované pauzami a lapaním po dychu, nadmernú dennú spavosť a únavu, ranné bolesti hlavy, popudlivosť, depresie a úzkosť, zmeny nálad či zníženú chuť na sex. To všetko môžu byť jasné signály nadváhy či obezity a s nimi spojených rizík.

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -