Dnes je utorok, 20.november 2018, meniny má: Félix
Čas čítania
7 minutes
Zatiaľ prečítané

Psychologička radí: 7 účinných krokov na prekonanie stresu a pocitu preťaženia

apríl 10, 2018 - 11:50
Neustály zhon v práci, v rodine, tlak povinností z ktorých sa človek cíti vyčerpaný a vystresovaný. Čo môžeme urobiť, aby sme to zvládli? Cenné rady nám poskytla psychologička a koučka Lucia Klim.

Existuje niekoľko techník, ktoré je dobré použiť v čase keď cítime tlak a vyčerpanie. Ak budete používať všetky tieto techniky spoločne a zahrniete ich do každodenného života, pocity tlaku a vyčerpania nebudú mať šancu sa znásobovať a ustúpia. Dá sa povedať, že zmiznú zo života. 

1. Začnite brať stres a vyčerpanie ako priateľa

Ako môže byť stres a vyčerpanie naším priateľom?

Predstate si, že vaše telo pracuje ako systém a snaží sa za každú cenu udržať rovnováhu. Keď je to na neho veľa, snaží sa nám signalizovať, že niečo nie je v poriadku. To, že cítime stres nám jednoducho ukazuje, že musíme spomaliť, prispôsobiť sa týmto signálom. Ak tieto signály nášho tela nevypočujeme, hrozí nám vyčerpanie až ohrozenie nášho zdravia. Nespočetné vedecké štúdie ukázali, že stres má vážny vplyv na naše zdravie a spokojnosť. Dokonca môže spôsobiť hypertenziu a autoimúnne poruchy. Vo vedomosti je však sila. Čím viac poznáte svoje telo a viete ho počúvať, tým lepšie môžete na jeho signály reagovať.

Preto je v prvom rade dôležité, aby sme sa naučili tieto signály stresu  a vyčerpania rozpoznať.

2. Spomaľte

Svet okolo nás a takmer každý výrobok a služba v ňom je vyvinutá, aby nás udržiaval v pohybe. Máme inteligentné telefóny, espresso, rýchle internetové pripojenie, fast foody. Marketingová stratégia za všetkými týmito urýchlovačmi je, že náš život má byť jednoduchší a máme mať viac času na dôležité veci.

Ako je však možné, že aj napriek týmto urýchlovačom, ktoré nám mali uľahčiť život, sme stále viac zaneprázdnení?

Keď sa okolo nás príliš veľa deje, je ťažké zamerať sa na to, čomu chceme venovať pozornosť. Výsledkom je zmätok, pocit tlaku stresu a frustrácia. Základným problémom s nadmernou záťažou je, že sa na nás hrnie príliš veľa informácií v krátkom čase. Aby sme sa účinne vyrovnali s touto záťažou je dôležité spomaliť dve veci: 
  • Prvá vec, ktorú treba spomaliť a znížiť je množstvo informácii, ktoré na seba nechávame pôsobiť. Jedným z príkladov by bolo vypnutie televízie v domácnosti alebo rádia pri šoférovaní. Nenechať sa vtiahnuť do nespočetného množstva informácií, ktoré prichádzajú z vonka a naučiť sa ich selektovať.
  • Po druhé je dôležité spomaliť aj to, čo sa deje v našej vlastnej mysli / tele. Čiže vlastné komentáre a zrýchlenosť myslenia. Keď sa vedomo spomalíte, množstvo informácií, ktoré na vás prichádzajú, výrazne klesne a bude pre vás oveľa jednoduchšie sa zamerať na to, čo skutočne potrebujete riešiť.

3. Zhlboka sa nadýchnite

Zhlboka sa nadýchnuť. Možno ešte druhý a tretí krát....Skúste to teraz.

To, že máte pocit, že sa na vás všetko valí, môže viesť k panickej úzkosti. Keď cítiš paniku, mozog vysiela signály do vášho tela, ktoré by sa dali preložiť asi takto:

  • Všetko je rýchle, dýchanie je plytké! Musíme byť pripravení na boj alebo na ústup, pretože za rohom môže byť nebezpečenstvo!
Keď sa však zhlboka nadýchneš, preruší sa táto panika tvojho tela:

  • Vaše telo odpovedá, že je všetko v poriadku a pomaly, zhlboka dýcha.

Ak neexistuje fyzické nebezpečenstvo, ktoré vám hrozí, jednoducho sa zhlboka nadýchnite a pozorujte chvíľu svoj dych aby sa vyrovnal čas výdychu a nádychu. Proste spomaľte a vedomo sa nadýchnite. Pomôže to vášmu telu a mozgu pochopiť, že nie je potrebná panika.

Tento hlboký nádych odporúčam praktikovať aj pred každým jedlom. Vyskúšajte sa zhlboka nadýchnuť pred jedlom a pocítiť ako vás tento nádych vie dostať do pocitu vyrovnanosti a kľudu. Nadýchnite sa opäť, majte pritom vzpiamený chrbát až kým nepocítite spomalenie a s ním prichádzajúce uvoľnenie. Použite tento trik v akomkoľvek zhone alebo keď máte pocit, že nestíhate.

4. Určte si priority alebo " Čo je pre vás najdôležitejšie?"

Keď sa cítime pod tlakom, naša myseľ sa zahltí úlohami a myšlienkami, ktoré nás držia v pocite stresu. Potom ako spomalíte a zhlboka sa nadýchnete, opýtajte sa samej seba: 

  • "Ako sa chcem cítiť? Čo je pre mňa najdôležitejšie?"

Určite sa vám už stalo, že ste zabudli, prečo vlastne niečo robíte. Namiesto toho, aby ste sa cítili preťažená a dúfali, že ťa to dovedie k tomu, čo chcete, včas sa opýtaj: "Ako sa chcem cítiť?" Počúvajte sa. Dá vám to odpoveď a ušetrí vám to veľa zbytočnej námahy.

Potom sa spýtajte druhú otázku: "Čo je pre mňa dôležité?" 

Napíšte si zoznam a zamerajte sa na robenie vecí, ktoré sú pre vás dôležité, namiesto nedôležitých úloh, ktoré vás zbytočne zahlcujú.

Ďalšou technikou, ako zistiť, ako si určiť priority, je začať sa pýtať na otázku:

  • "Prečo to robím? Čo mi to dáva?"

Načúvajte svojim odpovediam, spoznáte samú seba a bude sa vám ľahšie rozhodovať o veciach, ktoré sa v živote rozhodujete robiť. Vedie nás to k väčšiemu sebavedomiu- uvedomeniu si seba samej a svojich hraníc.

Ako vyzerá sebapoznávací rozhovor?

"Prečo pracujem tak tvrdo na tejto práci? Lebo chcem zarobiť veľa peňazí. Prečo chcem zarobiť veľa peňazí? Lebo chcem zabezpečiť svoju rodinu. Prečo chcem zabezpečiť svoju rodinu? Pretože ich chcem urobiť šťastnými. Prečo ich chcem robiť šťastnými? Pretože ich milujem a oni sú pre mňa najdôležitejší ľudia atď.


Vďaka tomuto opytovaniu môžete objaviť, že vaša rodina je pre vás najdôležitejšia. A potom nastáva ďalšie otázka: Existuje teda aj iný spôsob, ako ich urobiť šťastnými? Keďže šťastie pre rodinu je v tomto prípade pre mňa najdôležitejšie, dosiahnem ho skutočne iba zahltením sa prácou a zarábaním peňazí? 

Peniaze sú iba prostriedkom ako môžme uspokojiť našu potrebu po niečom. Existujú aj iné prostriedky?

Keď ku mne chodia klientky zamotané do stresu a negatívnych pocitov pýtam sa ich: "Keby si mohla, ako by si sa skutočne chcela cítiť? Čo je pre teba dôležité?" Prichádza zamyslenie. Odpoveď má každá z nás vo svojom vnútri a pred ňou neutečieme. Je to naša pravda, ktorá chce byť rozpoznaná. Preto je dôležité ju počúvať.

  • Ďalej je dôležité zistiť, aké činnosti a aktivity budú tieto pocity a dôležité veci podporovať. A ako dlho a koľko sa im chcete venovať.

Akonáhle sa rozhodnete, čo je pre vás dôležité a ako dlho chcete pri tom tráviť čas, nemusíte byť rozptyľovaná ďalšími prichádzajúcimi možnosťami. Budete vedieť čo chcete, čo je pre vás dôležité a to vás ochráni pred nespočetným množstvom prichádzajúcich podnetov a umožní vám to byť v rovnováhe. Stačí si len určiť čo je skutočne dôležité a veriť tomuto rozhodnutiu.

  • Čiže ak by ste mohli navrhnúť svoj život, ako by ste trávili svoj čas?

5. Nastav si svoju náladu a pocity

Dôležité na to, aby sme zažívali stále menej a menej stresu a vyčerpania okrem prvých krokov rozpoznania, spomalenia a nádychu je aj vedieť, čo je pre nás najdôležitejšie a ako sa chceme skutočne každý deň cítiť. 

Čo môžete urobiť, aby ste zmenili svoju náladu a pocity, keď sa cítite vyčerpaná?

Niekedy je to jednoduché. Stačí prestávka, prechádzka, len tak pozorovať nachvíľu niečo krásne, zamerať sa na pocit vďaky za niečo v tvojom živote.

Inokedy je nutné urobiť niečo viac. Napríklad robiť niekoľko hodín iba to, čo milujete, zacvičiť si napríklad jógu, ísť si zabehať, zarelaxovať alebo zameditovať, urobí to zázraky s vašou náladou. 

  • Aké príklady vás napadnú, keď si spomeniete na to ako sa vám v minulosti podarilo zlepšiť svoje pocity a náladu? Z vlastnej skúsenosti môžete použiť to, čo vám najlepšie vyhovuje.

6. Odložte alebo zrušte všetko, čo môžete

Ak sa cítite vyčerpaná, a cítite, že máš toho na sebe viac, ako viete zvládnuť ale musíte to napriek tomu urobiť práve teraz....

Tak potom sa opýtajte samej seba:

  • Čo by sa stalo, keby som to neurobila?
  • Čo by sa stalo, keby som to teraz neurobila?

Ak je tvoja odpoveď stále taká, že: "Svet sa rozpadne", ešte raz sa zhlboka nadýchnite a znova sa opýtajte tieto dve otázky.

Samozrejme, že môžu existovať niektoré povinnosti, ktoré nemôžete zrušiť, a dokonca existujú aj také, ktoré nemôžete ani odložiť. Ide tu však o to trochu si v tom urobiť poriadok a vyznať sa v sebe, čo je ešte dôležité a nevyhnutné urobiť teraz, a čo môžem nechať na neskôr alebo jednoducho neurobiť vôbec. Je oveľa lepšie, urobiť malý počet vecí v primeranom časovom horizonte, ako sa pokúsiť urobiť všetko dokonale a skončiť vystresovaná a vyčerpaná

A ak trochu porozmýšľaš určite ťa napadne, že tu nie ste sama a existuje niekto kto by tú úlohu mohol zvládnuť za vás.

6. Odmeňte sa a buďte vďačná

Ako by sa vám zmenila kvalita života keby ste vedeli oceniť maličkosti a oslavovať ich aspoň raz za deň?

Jedna vec, ktorú robím pred spaním, ktorá je neuveriteľne prospešná, a odporúčam ju aj mojim klientkám je rituál vďačnosti.

Večer pred spaním si buď napíšte alebo zrekapitulujte v hlave veci za ktoré ste v tento deň vďačné. Vďačnosť spúšťa príjemné pocity a zvyšuje nám pocit vlastnej sebahodnoty. Je to spôsob ako dať pohladkanie a objatie sebe samej- ako si samú seba ceniť. Je to tá prvá odmena ktorú si môžme dať. A keď máme chuť odmeniť sa viac, tak to urobme.

Vychutnajte si samú seba. Zaslúžite si to!

Nabudúce keď budete cítiť, že sa toho nejako veľa na vás valí a budete pociťovať stres a záťaž čo urobíte?

Teraz už viete, že je na vás a môžete vnímať stres ako svojho priateľa a brať na vedomie jeho signály. Ďalej- Spomalíte a zhlboka sa nadýchnete. Stanovíte si priority tým, že si určíte čo chcete, ako sa chcete cítiť a čo je pre vás najdôležitejšie. Uistíte sa, že ste v prijateľnej nálade a tešíte sa na moment, keď sa budete rozpomínať na všetko, za čo ste vďačné.

Učenie sa týchto zručností je užitočné pre všetkých, ktorí majú ťažkosti s nadmernou záťažou, stresom a preťažením.

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -