Dnes je štvrtok, 20.september 2018, meniny má: Ľuboslav, Ľuboslava
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Prečo treba kupovať kvalitné detské výživy? Poradí vám lekárka!

august 02, 2018 - 12:05
Každá mama chce pre svoje dieťa to najlepšie. Žiadna z nich by mu nedala nekvalitné alebo škodlivé produkty. Ako však zistiť, ktorá detská výživa je kvalitná?

Paradoxne je najväčším problémom internet, z ktorého čerpáme informácie všetci. Práve tam sa môžu objaviť skreslené alebo nepodložené informácie. Rozhodne neplatí to, že keď niečo funguje u dieťaťa vašej kamarátky, platí aj u vášho drobca. „Teraz, viac ako kedykoľvek predtým, je veľký problém s mnohými informáciami, ktoré sa hrnú na rodičov z rôznych internetových stránok, z časopisov alebo z rád všelijakých alternatívnych liečiteľov. Myslím, že treba dbať na to, že každý si môže zvoliť detského lekára a náš trend v detskej výžive je jednoznačne rovnaký. Takže treba sa riadiť radami pediatra, pretože každé dieťa je indivíduum, a to aj v závislosti od poznania zdravotnej genézy rodičov,“ vysvetľuje lekárka pre deti a dorast MUDr. Katarína Šimovičová.

Prvé príkrmy

Začnime teda po poriadku. Dieťa treba začať ideálne prikrmovať od ukončeného 4. mesiaca. Práve vtedy by malo dieťa začať dostávať okrem materského mlieka aj stravu, ktorá je nemliečna. „Malo by sa začať zeleninou, ktorá nie je agresívna a to je napríklad mrkva a zemiak. Z ovocia odporúčam raz za 7 alebo 10 dní pridávať nemliečnu stravu, ktorá je nová pre dieťa, aby si  zvyklo na určitú chuť.  Po 7, 10 alebo 14 dňoch treba skúsiť iný druh ovocia. Odporúčam ovocie, ktoré rastie v našich zemepisných šírkach, lebo sme na to geneticky vybavení a  možnosť alergických reakcií je tak minimalizovaná. Je vhodné ošúpané strúhané jabĺčko alebo hruška alebo zmes týchto dvoch druhov ovocia,“ radí MUDr. Šimovičová. Základom väčšiny dojčenských výživ je práve jablko. Na trhu je však k dispozícii obrovské množstvo rozličných príchutí detských výživ, ale aj detských pokrmov, v ktorých je zelenina, prípadne mäso. Všetky tieto suroviny sú pre deti vhodné. „Áno, dojčenská výživa, ktorú je dostať v obchodoch používa suroviny zásadne pestované pod veľmi prísnym dozorom  špeciálne určeným pre detské výživy. To sa vzťahuje aj na prísnejšie normy na hnojivá, pôdu, ošetrovanie počas rastu, zber, skladovanie a proces výroby detskej výživy,“ tvrdí MUDr. Šimovičová. 

Dôležité je testovať

K tomu, čo svojmu dieťatku dáte na lyžičke, však treba pristupovať s rozvahou. Nie všetko mu môže vyhovovať, práve preto pediatri odporúčajú deti otestovať. Rozhodne to platí v prípade exotického ovocia, pretože toto v našich končinách nerastie a nemáme ho v genetickej výbave. „Ak ho mamička chce dať dieťaťu, odporúčam ho vyskúšať najprv len v malom množstve. Ak sa neprejaví žiadna alergická reakcia, tak môže dať dieťatku papať aj iné exotické ovocie  a to už aj do roka,“ tvrdí MUDr. Šimovičová. Treba tiež myslieť na to, akú majú genetickú výbavu rodičia. V prípade, že sú alergici, majú sennú nádchu, astmu, alergie na lieky, na inú stravu alebo sú celiatici, treba dávať väčší pozor. „Pri úplne zdravých deťoch nemusíte mať  však žiadne obavy,“ ubezpečuje detská lekárka.

Mlieko a lepok: kedy ich pridať do detského jedálnička? 

Kravské mlieko odporúča MUDr. Šimovičová zavádzať po dovŕšení  1. roku, ak ide o zdravé dieťa a zdravých rodičov. Vhodné je kravské mlieko bežne dostupné v obchodoch.  „Výrobky z mlieka a všetku ostatnú stravu, ktorá nie je definovaná ako dojčenská, odporúčam pridávať až od 1. roku, pokiaľ je dieťa zdravé. Do 1. roku by malo dieťa jesť len to, čo je definované ako dojčenská strava. V dojčenskej strave je prikrmovanie u niektorých skupín detí, u ktorých je obohatenie nebielkovinovej zložky bielkovinovou po 4. mesiacoch života žiaduce napr. rýchlo rastúce deti, deti s deficitom vo výžive, pri zvýšenom metabolizme a iné,“ vysvetľuje pediatrička. V takýchto prípadoch sa odporúčajú dojčenské tvarohové výživy alebo jogurtové druhy dojčenských výživ. Tvaroh je odtučnený a bielkoviny sú čiastočne denaturované, čo zlepšuje stráviteľnosť a znižuje alergicitu. „Lepok odporúčam pridávať už po 1. polroku života. Ako prvé začíname s ovocím a zeleninou a po ukončenom 6. mesiaci začíname s lepkom.  Vtedy by mal byť tráviaci trakt dieťaťa už schopný takúto stravu stráviť.  Môžu to byť napríklad piškótky, ktorých múka obsahuje lepok, keksíky alebo obilninové kaše,“ dodáva MUDr. Šimovičová. 

Ovocie pre dobré trávenie 

Vráťme sa však naspäť k ovociu. Je veľmi dôležité, aby bolo jednou z prvých potravín, ktoré bude dieťa jesť. „Dieťa by si malo odmalička zvykať na túto chuť, pretože ovocie je veľmi dôležitá zložka výživy. A to nielen pre obsiahnuté látky, ktoré spôsobujú dobré trávenie, ale deti nemajú potom ani problémy s obstipáciami (zápchou). Je preto dôležité dať dieťaťu ovocnú výživu ako príkrm do 1. roka, aby si zvyklo na túto chuť a vytvorilo si zdravý návyk. Je  nesmierne dôležité, aby deti jedli ovocie každý deň. Nielen pre to, že pôsobí na tráviaci proces v čreve, ale samozrejme aj kvôli zásobovaniu organizmu čerstvým vitamínom C,“ dodáva MUDr. Šimovičová.

Kvalitná detská výživa 

Ako teda zistíte, že práve táto detská výživa je kvalitná? „Detská výživa dostupná v našich obchodoch, vyhovuje prísnym požiadavkám, a preto je kvalitná a dobrá. Postup výroby, suroviny a zloženie sú veľmi prísne kontrolované. Zloženia sú často konzultované s lekármi a vznikajú na základe ich spolupráce. Firmy, ktorým je dovolené na náš trh dovážať dojčenskú výživu do 1. roka, sú dobré. Mamičky si môžu byť týmto produktom isté. Dojčenské výživy OVKO spĺňajú náročné kritériá pre výrobu a suroviny prechádzajú laboratórnymi testami už pred použitím do výroby,“ vysvetľuje MUDr. Šimovičová. Ovocné výživy zaručia deťom vitamíny a minerály potrebné pre budúci vývoj. Detské výživy však vôbec nemusia byť len produktom určeným pre malé deti. Na ovocných výživách si rady pochutnajú aj dospelé ženy. Sú totiž skvelým zdrojom vitamínov a minerálov. Naša imunita tieto prírodné životabudiče potrebuje po celý rok a počas dlhých chladných mesiacov môžu byť vhodnou náhradou práve ovocné výživy s vitamínom C a stopovými prvkami, ktoré sa dajú nájsť aj v bezlepkových či bez cukrových variantoch. Ovocná výživa je vhodná aj ako desiata alebo olovrant, pretože pozitívne vplýva na trávenie a zabezpečuje prísun vitamínov. Praktické balenie vo fľaške môžete mať navyše vždy po ruke.

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -