Dnes je štvrtok, 15.november 2018, meniny má: Leopold
Čas čítania
5 minutes
Zatiaľ prečítané

Česká Coco Chanel: K jej módnemu domu vzhliadali dámy so zbožnou úctou

október 16, 2018 - 15:12
„Kde šijete, milostivá?“ „U Podolskej, prirodzene...“ Podobné otázky a odpovede zaznievali za čias Prvej republiky v pražských salónoch pravidelne. Šiť u Podolskej bol prejav spoločenského postavenia, luxusu a elegancie.

K módnemu domu Hany Podolskej vzhliadali dámy s rovnako zbožnou úctou, ako dnes vzhliadajú k Dioru či k Prade. Modely, ktoré vytvárala, patrili k najluxusnejším, a preto si ich, samozrejme, nemohli dovoliť všetky ženy. Objaviť sa na verejnosti v kostýme z jej salónu bola najlepšia vizitka, že dáma patrí do vyššej spoločenskej vrstvy.

K jej zákazníčkam patrili hviezdy strieborného plátna Adina Mandlová, Lída Baarová, Olga Scheinpflugová i Nataša Gollová. Obliekala aj manželku podnikateľa Baťu a automobilovú pretekárku Elišku Junkovú.

Lída Baarová v šatách z jej dielne

Najprestížnejšími zákazníčkami boli prvé dámy – Hana Benešová a neskôr Marta Gottwaldová, u ktorej slovo dáma vyslovujeme len s veľkou opatrnosťou.

Korpulentná Mária Gottwaldová sa márne pokúšala o eleganciu Hany Benešovej

Prezidentský pár Edvard a Hana Benešovci boli symbolom prvorepublikovej noblesy

Medzi týmito, takými odlišnými prvými dámami tiež neporovnateľných prezidentov, sa vyvinula určitá rivalita, miestami až komická. Keď po februárovom prevrate vystriedala pôvabnú Hanu Benešovú korpulentná Marta Gottwaldová, netúžila táto reprezentantka proletariátu odrazu po inom, len sa stať dámou z radov jej triedneho nepriateľa – buržoázie. Začala si objednávať šaty u Podolskej, ale stále nebola spokojná. Sťažovala sa, že modely jej nesedia tak dokonale ako Benešovej. Napokon sa vraj našiel odvážlivec, ktorý jej vysvetlil, že to asi nebude zlým strihom, ale tým, že má, na rozdiel od útlej panej Benešovej, v páse až neuveriteľných 118 cm.

Miery neboli jediné, čo tieto dve ženy odlišovalo. Zatiaľ čo Hana Benešová mala povesť skromnej a decentnej dámy, ktorá sa osobne dostavila do salónu na každú skúšku, panovačná Marta preháňala krajčírky na hrad, kde na ňu vyčkávali celé hodiny, podľa toho, akú mala náladu. Hana Podolská niesla poníženie dosť ťažko, ale musela sa prispôsobiť, keďže jej Marta Gottwaldová na druhej strane pomohla tým, že ako buržujka a podnikateľka unikla komunistickej perzekúcii.

Modely z jej dielne túžili nosiť všetky ženy

Rozprávkový začiatok

Príbeh Hany Podolskej miestami pripomína rozprávku o Popoluške. Narodila sa koncom 19. storočia v rodine významného českého architekta ako Johanna Vošahlíková. No otec veľmi skoro umrel a ona sa spolu s rodinou ocitla v dosť veľkej biede. Napriek tomu, že mala výtvarný talent, bola veľmi inteligentná a túžila po vzdelaní, musela sny pochovať a aby pomohla rodine prežiť, vyučila sa za krajčírku. Pracovala v salóne v Celetnej. Modely pani majstrovej však neustále komentovala, mala k nim kritické pripomienky a šéfka sa raz nezdržala a dala papuľnatej dievčine facku. Hana sa urazila, zvrtla sa na opätku a prisahala si, že už nikdy nebude pracovať pre iného, len pre seba...

Princ na bielom koni

Všetky jej plány by však vyšli nazmar, keby jej šťastena neposlala do cesty muža, čo mohol naplniť jej sny. Temperamentná a odvážna dievčina očarila majetného poľského šľachtica Viktora Podolského a po krátkom romániku sa vzali. Svadba chudobnej krajčírky a bohatého aristokrata všetkým naokolo vyrazila dych. Viktor ju miloval a splnil všetko, čo jej videl na očiach. Veril jej talentu a hoci sa písal rok 1907, teda doba, keď žena – podnikateľka bola skutočne rarita, financoval jej kúpu módneho salónu U pěti králů, kde rozbiehala úspešnú kariéru. Zákazníčky sa len tak hrnuli a čoskoro kapacity salónu nestačili. Takže salón presťahovali na lepšiu adresu, do práve dokončeného paláca Lucerna na Vodičkovej ulici. Už v roku 1917 dosiahol módny dom taký obrat, že majiteľku zapísali aj do obchodného registra a meno Hany Podolskej sa začalo skloňovať v najvyšších spoločenských kruhoch.

Módny dom Hany Podolskej vyhľadávala aj Oľga Scheinpflugová, manželka Karla Čapka

Aj v súkromí sa vznášala Hana na vlne šťastia. Manželstvo s Viktorom bolo mimoriadne harmonické, naplnené láskou a do rodiny pribudli synovia Viktor a Miloš. No ani kvôli materským povinnostiam biznis nezanechala. Jej prístup k móde bol na tie časy doslova prelomový. Ako prvá začala vydávať časopisy o najnovších trendoch – Eva a Móda a vkus. Navštevovala spoločenské podujatia, nadväzovala priateľstvá s populárnymi ľuďmi, pretože vedela, že tí jej budú robiť neoceniteľnú reklamu. V tých najvychytenejších pražských palácoch ako Lucerna či v prekrásnych priestoroch Obecného domu usporadúvala módne prehliadky. Jej modelky sa prechádzali na promenáde v Karlových Varoch a najnovšie trendy predvádzali aj na dostihoch v Chuchli.

Stránka z módneho časopisu

Prvá republika bola pre Hanu doslova raj na zemi. Pochopila dobu a vycítila potreby žien, ktoré sa začali emancipovať. Vedela, že veľkolepé róby reprezentujúce monarchiu patria minulosti a ženy túžia po jednoduchších šatách, ktorým by však nechýbala elegancia a noblesa. Práve v tom období sa jej zrak uprel na Paríž, ktorému kraľovala legendárna Coco Chanel. Nemožno povedať, že ju napodobňovala. Len sa ňou inšpirovala a modely, ktorými Coco očarila šarmantné Francúzky, prispôsobila potrebám a vkusu tunajších žien. Coco a Hana si boli blízke nielen vkusom, ale aj životnou filozofiou a osudom, ktorý obom tak veľa dal, ale aj vzal.

Herečky strieborného plátna chodili v modeloch Hany Podolskej nielen v civilnom živote, ale aj pred kamerou

Na vrchole slávy prišla bolesť

V čase, keď sa Hana Podolská stala doslova pojmom, si osud začal vyberať krutú daň za úspech na tom najcitlivejšom mieste, v jej súkromí. V roku 1926 tragicky zahynul jej milovaný manžel Viktor a o päť rokov sa obeťou nešťastia stal aj starší syn Viktor. Najskôr ochrnul a oslepol a po dlhých mesiacoch trápenia umrel. Hana utápala smútok v práci. Jej salón bol na začiatku druhej svetovej vojny doslova módnou mekkou celého Československa, zamestnával takmer sto krajčírok a expandoval do zahraničia. Potom prišiel krutý pád.

Smutný koniec módnej legendy

Skončila sa vojna a Hana očakávala, že keď sa krajina dostane z najhoršieho, opäť sa oživí záujem o módu. Mýlila sa. To najhoršie ešte len prišlo. Február v roku 1948 priniesol na Pražský hrad novú garnitúru, ktorá nemala nič spoločné s elegantným predvojnovým svetom. Hoci nová prvá dáma Marta Gottwaldová sa stala akousi ochrankyňou Hany Podolskej, nezabránila, aby jej podnik nebol znárodnený. Jej módny dom dostal názov Oděvní služba Eva a do funkcie riaditeľa vymenovali jedného z jej nepodstatných zamestnancov, ktorého osobne ani nepoznala. Na rozdiel od nej mal totiž všemocnú červenú knižku... Súdruh riaditeľ bol k bývalej šéfke „mimoriadne“ veľkorysý a láskavo jej dovolil pracovať ako predavačke. O pár rokov, v roku 1956, keď už bol Gottwald po smrti a jeho žena Marta stratila akýkoľvek vplyv, si svoju zhovievavosť rozmyslel. Dal jej padáka. Jednoducho jej povedal, nech na druhý deň už nechodí...

Niesla to veľmi ťažko, napriek tomu, že už prekročila sedemdesiatku a mala právo odpočívať. Lenže už nemala domov a bola celkom opustená. Prišla aj o svojho mladšieho syna Miloša, ktorý spolu s manželkou emigroval. Viac sa nevideli. V tom čase mala Hana pred sebou ešte dlhých, neutešených osemnásť rokov života. Zomrela v roku 1972, vo veku 91 rokov. Jej salón, známy už len ako Oděvní služba Eva, ju prežil len o devätnásť rokov. Definitívne zanikol v roku 1991.

Napriek bolesti a smútku, ktorými táto ikona módy prešla, zanechala po sebe Hana Podolská výraznú stopu elegancie a noblesy, na ktorú nadviazali mnohí módni návrhári z Česka aj zo Slovenska, dodnes oživujúci jej pamiatku na domácich aj svetových mólach.

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -