Dnes je utorok, 11.december 2018, meniny má: Hilda
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Jesenná únava útočí: Naordinujte si účinný reštart!

november 15, 2018 - 14:46
Jeseň je tu, lístie opadáva, príroda sa pripravuje na zimný spánok, avšak čo robiť, aby sne aj my naplno neprepadli jesennej únave? Prvým krokom by mala byť očista tela. Nemali by to však byť radikálne „šokové“ detoxy či diéty, tie by sme mali podstupovať pod dohľadom odborníka, no je zopár krokov, ktoré sú šetrné k organizmu a výborne splnia účel.

Jesennou únavou – čiže lenivosťou, malátnosťou, vyčerpanosťou, zlou náladou a podobne – nám organizmus oznamuje, že „toho má dosť“ a po lete potrebuje nové impulzy.

Telo si pýta svoje

Prvým krokom k zlepšeniu stavu by malo byť prečistenie hrubého čreva. Črevo zanesené toxínmi môže spôsobovať problémy v celom organizme, napríklad rôzne chronické zápaly. A my ani netušíme, že problém je práve v tom, že je zanesené.

Oveľa viac vlákniny

Všetci vieme, že základom dobrého stavu čriev je zdravá strava, len sa podľa toho vždy neriadime. Prirodzeným čističom črevného systému je vláknina, ktorú obsahujú ovocie a zelenina, celozrnný chlieb, mnohé bylinky a podobne. Princípom je, že vláknina je pre ľudský organizmus nestráviteľná, prechádza bez vstrebávania črevným systémom a viaže na seba aj nestrávené zvyšky potravy, ktoré v črevách šarapatia a zanášajú ich. Preto ak v tomto období výrazne zvýšime príjem potravín s vlákninou, črevá si z veľkej časti vyčistíme. Veľa vhodných balastných látok obsahujú aj rukola, brokolica, karfiol, šošovica a podobne.

Dobré baktérie

Hrubé črevo je osídlené typickou mikroflórou, ktorá riadi a zabezpečuje tráviace procesy. Nebezpečné je, že v rôznych ohyboch, priehlbinách a záhyboch čreva vznikajú toxické ložiská, ktoré sa obalia tukmi, cholesterolom a nestrávenými zvyškami potravín. Ložiská sa ťažko čistia, lebo sú v črevách dobre „zahniezdené“ a produkujú veľmi nebezpečné toxíny a antigény. Práve preto je dôležité podporovať činnosť mikroflóry príjmom dobrých baktérií, rôznych probiotík a prebiotík, ako aj živých organizmov podporujúcich aktívny stav prostredia v čreve. Konzumujeme preto najmä veľa kyslomliečnych výrobkov so živými kultúrami (kefír, bryndzu, jogurty) a nezabúdame ani na tradičný vynikajúci zdroj zdravia – kyslú kapustu. Dobré črevné baktérie dodajú telu aj banány, listová zelenina a čakanka.

Jeden „hladný“ deň

Odborníci hovoria aj o jednom hladnom, resp. ľahkom dni v týždni. Vtedy by mal človek skonzumovať niekoľko porcií ovocia a zeleniny a medzi jedlami piť ovocné či zeleninové šťavy, zriedené vodou. Telo si na jeden hladný deň vie veľmi rýchlo zvyknúť a po čase ani nebude hlásiť hlad. Spočiatku by takýmto dňom mohla byť napríklad sobota, keď nejdeme do práce a novému režimu sa môžeme prispôsobiť v pohodlí domova. Samozrejmosťou by mala byť v takýto deň aj dlhá, pokojná prechádzka.

Pohyb naštartuje metabolizmus

V tomto období by sme sa čo najskôr zdvihnúť a zaradiť do programu pohyb. Začnime – ak je to možné – aspoň časť cesty do práce chodiť pešo, podvečer pozvime polovičku na prechádzku, zájdime na plaváreň a podobne. Samozrejme, najlepší je pobyt na čerstvom vzduchu. Pohyb – možno sa začudujete – potrebujú nielen kosti, svaly, dýchací a cievny systém, ale aj žalúdok, črevá a ostatné vnútorné orgány, ktoré zabezpečujú vstrebávanie výživných látok a odstraňovanie nestráviteľného odpadu z tela. Naštartovaný metabolizmus potom zbaví telo nielen škodlivín,  ale i stresu, úzkosti a zlej nálady.

Nalaďme sa pozitívne!

Jedným z veľkých tromfov proti únave je optimistický stav mysle. Ako sa najnovšie hovorí: všetko je v hlave. Nepodliehajme teda malátnosti, únave a vyčerpanosti, nehľadajme vo všetkom negatíva, ale nalaďme sa na optimistickú strunu a tešme sa z príchodu rozkvitnutej jari.

Hlavní nepriatelia našich čriev:

  • Nepravidelné stravovanie a nevhodné zloženie potravín
  • Nedostatok ovocia a zeleniny
  • Nepravidelný a nedostatočný pitný režim
  • Hltanie a nedôsledné prežutie jedla
  • Žiadny pohyb
  • Málo čerstvého vzduchu, nedostatok spánku a každodenný stres

Jednoduché a účinné prečistenie

  • Zaraďte do jedálnička viac zelenej listovej zeleniny: špenát, šalát, žeruchu, púpavové listy, listy cesnaku medvedieho, žihľavy, pridajte papriku a kyslú kapustu, vhodné sú aj echinacea a hliva ustricová.
  • Začnite každý deň pohárom odstátej vody so šťavou z polovice citróna.
  • Vylúčte z jedálnička jedlá na báze bielej pšeničnej múky, instantné polievky, rôzne polotovary a údeniny. 
  • Rozdeľte príjem potravy na najmenej päť dávok denne, poslednú si dajte okolo 17. hodiny, nie neskôr.
  • Prestaňte fajčiť a piť alkohol.
Naše aktivity: 

- - Inzercia - -