Dnes je pondelok, 17.december 2018, meniny má: Kornélia
Čas čítania
5 minutes
Zatiaľ prečítané

Chýbajúce kúsky mladosti

december 06, 2018 - 13:57
Ak sa pozriete do zrkadla, pravdepodobne uvidíte príznaky deficitu niekoľkých vitamínov a minerálov. Nedostatok správnej výživy sa totiž nemilosrdne prejavuje na kvalite pokožky a na celkovom vzhľade. Odhaľte varovné príznaky a doplňte včas, čo ste telu doteraz odopierali.

Podľa niektorých lekárskych výskumoch trpí až deväťdesiat percent Európanov a Severoameričanov nedostatkom vitamínu K2. Deficit tohto vitamínu sa okrem iného prejavuje i nadmernou tvorbou vrások. Ak denne trávite väčšinu času v kancelárii alebo v interiéri a domov sa vraciate po západe slnka, je pravdepodobné, že trpíte i nedostatkom vitamínu D. Nízky príjem akéhokoľvek vitamínu či minerálu sa prejaví oslabovaním kostí, svalov a pokožky, znížením fyzickej výkonnosti, únavou a navonok starším výzorom. S rastúcim vekom telo už nedokáže vstrebávať vitamíny a minerály z potravy tak efektívne, ako za mladi. Výsledkom dlhodobého nedostatku  potrebných živín je predčasné starnutie a zvýšené riziko vzniku civilizačných ochorení. Dobre sa poobzerajte v zrkadle a podľa znakov na tele zistite, ktorý z nasledujúcich vitamínov a minerálov vášmu telu chýbajú.

unava_a_bolest_svalov.png

Únava a bolesť svalov
Foto: 
shutterstock.com

VITAMÍN D

Nedostatkom tohto vitamínu trpí podľa vedcov až štyridsať percent Európanov. Vitamín napomáha vstrebávaniu vápnika a zabezpečuje pevnosť kosti. Nízky prijem dečka významne zvyšuje riziko vzniku osteoporózy, ale i cukrovky prvého typu, reumatoidnej artritídy, niektorých druhov rakoviny, sklerózy mutiplex a ďalších civilizačných ochorení. Organizmus dokáže vitamín D získať najmä na slnku. Na to, aby sme ho získali dostatok, by sme mali každý deň stráviť približne pätnásť minút na priamom slnku v čase medzi jedenástou doobeda a treťou poobede.

KDE SA PREJAVIA STRATY

Nedostatok vitamínu D sa prejavuje svalovou únavou a bolesťami kosti. Kosti oslabene deficitom dečka sú náchylne na zlomeniny aj pri menších pádoch. Nedostatok vitamínu D spôsobuje vznik nových vrások a predčasného starnutia pleti. Doplníte ho častejším pobytom na priamom slnku, nachádza sa aj v mlieku obohatenom o vitamín D, vajciach a mastných rybách. Ak vám lekár potvrdí, že vám chyba déčko, siahnite po vitamínových doplnkoch.

problemy_s_pamatou.png

problémy s pamäťou
Foto: 
shutterstock.com

VITAMÍN B12

Ak máte občasné problémy s pamäťou a okolie vám hovorí, že už starnete, možno je to nedostatkom vitamínu B12. B12-tka spolupracuje na produkcii hemoglobínu v krvi, ktorý roznáša kyslík do všetkých orgánov a tkanív v našom tele. Vitamín B12 je mimoriadne dôležitý i pre zdravé trávenie a správnu funkciu nervového systému. Jeho zdrojom sú najmä ryby, hydina, mlieko a vajcia. Vegetariáni, vegáni a vitariáni by ho mali dopĺňať dostatočným príjmom celozrnných cereálií a rastlinného mlieka so zvýšeným obsahom tohto vitamínu.

KDE SA PREJAVIA STRATY

Prvé vážnejšie príznaky nedostatku vitamínu B12 sa v organizme prejavia približne po troch rokoch. Najčastejšie ide o problémy s udržiavaním rovnováhy a neustálym  pocitom zápchy a problémov s  trávením. Ak sa k týmto symptómom pridá aj veľmi suchá pokožka a problémy s pamäťou, je najvyšší čas objedať sa k lekárovi na krvné testy.

svalove_krce.png

svalové kŕče
Foto: 
shutterstock.com

DRASLÍK

Draslík patrí spolu s kalciom, sodíkom a magnéziom medzi elektrolyty. Tieto minerály sú zodpovedné za správny prenos elektrických impulzov v našich svaloch vrátane srdcového svalu. Nedostatok draslíka sa môže prejaviť u ľudí, ktorí užívajú lieky na podporu močenia. Osvedčeným zdrojom tohto minerálu je cukina, banány, mrkva, sladké zemiaky, ale i ryby, najmä sardinky a losos.

KDE SA PREJAVIA STRATY

Problém signalizujú unavené svaly, svalové kŕče, zvracanie a hnačka. Nenápadným príznakom nedostatku draslíka môže byť nepravidelný rytmus srdca. Prvou pomocou pri deficite draslíka sú elektrolytové nápoje pre športovcov. Dlhodobým riešením je vyvážená strava. Sto gramov banánu obsahuje približne 380 miligramov draslíka. Na udržanie správnej funkcie svalov a nervovej sústavy by sme pri tom mali prijať až 4,7 gramu tohto minerálu.

slabe_rednuce_vlasy.png

slabé rednúce vlasy
Foto: 
shutterstock.com

ŽELEZO

Naše telo potrebuje železo, aby dokázalo produkovať hemoglobín. Ide o proteín, ktorý umožňuje krvinkám roznášať kyslík do celého tela. Nedostatok železa spôsobuje anémiu. Toto ochorenie môže spustiť nedostatočne výživná strava v kombinácii s vnútorným krvácaním, silným menštruačným krvácaním, syndrómom dráždivého čreva alebo tehotenstvom. Podľa štatistík trpí nedostatkom železa až pätina všetkých žien, polovica tehotných žien a tri percentná všetkých mužov. Železo doplníte dostatočnou konzumáciou morských plodov, špenátu, vnútorností, strukovín a červeného mäsa.

KDE SA PREJAVIA STRATY

Deficit železa sa prejavuje pocitmi únavy a malátnosťou. Váš pracovný výkon sa znižuje, ste pomalší a náchylnejší na depresie a podráždenosť. Ďalším typickým príznakom je neschopnosť chytiť dych aj po minimálnej fyzickej námahe. Pokožka anemikov je bledá, slabá a napätá. Ďalšími príznakmi deficitu železa sú časté bolesti hlavy, slabé vypadávajúce a rednúce vlasy a štiepiace sa nechty.

vysoky_krvny_tlak.png

Vysoký krvný tlak
Foto: 
shutterstock.com

MAGNÉZIUM

Magnézium je dôležité pre správnu funkciu metabolizmu, prevenciu chorôb srdca, cukrovky druhého typu a osteoporózy. Magnézium sa v našom tele podieľa na približne troch stovkách enzymatických procesov. Podobne ako draslík, aj magnézium zabezpečuje správnu výmenu informácií medzi svalmi a nervovým systémom. Magnézium nájdete v celozrnných potravinách, zelenej listovej zelenine, mandliach, či tmavej čokoláde.

KDE SA PREJAVIA STRATY

Dlhodobý nedostatok magnézia zvyšuje riziko vzniku vysokého krvného tlaku a znižuje schopnosť organizmu vstrebávať inzulín. Ak sa u vás prejavia civilizačné ochorenia ako cukrovka či vysoký krvný tlak ešte pred dovŕšením dôchodkového veku, za predčasným starnutím vášho organizmu môže byť nedostatok magnézia. Deficit tohto minerálu sa prejavuje aj svalovými kŕčmi a bolesťou v hrudi sprevádzanou nepravidelným rytmom srdca.

slaba_obranyschopnost.png

slabá obranyschopnosť
Foto: 
shutterstock.com

ZINOK

Až dve miliardy ľudí na svete trpia nedostatkom zinku. Vedci nedávno prišli na to, že dostatok tohto minerálu je kľúčom k správnej obranyschopnosti organizmu pred vírusmi. Podľa najnovších štúdií dokáže zabrániť množeniu rinovírusov a baktérií, ktoré spôsobujú prechladnutie. Zinok je zároveň dôležitý pre normálnu zrážanlivosť krvi, regeneráciu pokožky, zabezpečuje optimálne delenie buniek a správnu funkciu zmyslov. Zinok nájdete v hovädzom mäse, morských plodoch, strukovinách a orechoch.

KDE SA PREJAVIA STRATY

Ak ste často chorí, za oslabením vášho imunitného systému možno môže práve deficit zinku. Nedostatok tohto minerálu spôsobuje aj klesajúcu chuť do jedla, pomalé hojenie rán a vypadávanie vlasov. Najviditeľnejšie sa prejavuje problémami s pokožkou, akné a podráždením, štiepiacimi sa nechtami a nevysvetliteľným úbytkom hmotnosti.

vrasky_a_krehke_kosti.png

vrásky a krehké kosti
Foto: 
shutterstock.com

VITAMÍN K2

Zatiaľ čo vitamín K1 je zodpovedný za správnu zrážanlivosť krvi a prevenciu krvných zrazenín, vitamín K2 potrebujeme na zabezpečenie zdravia našej kostry. Dostatok K2-ky je dôležitou prevenciou osteoporózy. Zabezpečuje totiž, aby sa enzým osteokalcín premenil v správnom čase na účinnú formu a podporil tak zdravý vývoj a fungovanie kostry. Najviac vitamínu K2 nájdete v tvrdých syroch ako je gouda, brie a eidam.

KDE SA PREJAVIA STRATY

Závery lekárskej štúdie Bostonskej endokrinologickej spoločnosti z roku 2011 ukázali, že existuje spojenie medzi chabým zdravím kostry a zvýšeným výskytom vrások. Podľa tento štúdie mali ženy, ktoré trpeli nedostatkom vitamínu K2, zníženú hustotu kostí a zároveň mali pokožku náchylnejšiu na vznik vrások. Lekári na základe ďalších výskumov potvrdili, že deficit K2-ky neohrozuje len zdravie kostí, ale i mladistvý vzhľad.

Naše aktivity: