Dnes je štvrtok, 12.december 2019, meniny má: Otília
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Veľký spánkový manuál (časť 2.): Kvalitný spánok (nie) je veda!

júl 15, 2019 - 16:00
Ak sa vás opýtame, koľko hodín spánku potrebujete, aby ste dokázali nasledujúci deň optimálne „fungovať“, určite nám odpoviete presné číslo. Aj to nahráva tvrdeniu, že spánok ako taký nemožno zovšeobecniť.

... A pokračujeme :-)

Matrac urobí svoje

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, akú úlohu v tzv. spánkovej hygiene zohráva matrac? Mnohí sa pri jeho výbere riadime cenou, čo nie je najšťastnejšie riešenie. Matrac má dôležitý vplyv na hĺbku spánku a pocit oddýchnutia po prebudení. Správny matrac by mal dokonale rozložiť hmotnosť tela, kopírovať jeho tvar, poskytnúť chrbtici oporu a uvoľniť stuhnuté kĺby. Ponuka matracov na trhu je v súčasnosti viac než pestrá. Matrace s chladivým účinkom, s bylinnými extraktmi, prípadne matrace pre pacientov s vyskočenými platničkami. Stačí si dôkladne prezrieť sortiment obchodov a vybrať si ten najlepší.

Pomoc z prírody

Pri riešení problémov so spánkom sa ľudia zvyknú obracať aj na pomoc z prírody. Ako prvé siahajú po medovke, pretože jej ukľudňujúce účinky na organizmus človeka sú dobre známe. Obľúbenou voľbou sa stala aj mäta pieporná. Pomáha navodiť spánok, eliminuje žalúdočné problémy a poradí si s bolesťami hlavy. Proti nespavosti sa osvedčil aj kozlík lekársky. Dokáže uvoľniť telo, navodiť rovnováhu organizmu a skrátiť pre niekoho nekonečnú dobu zaspatia.

Pozor!

Na trhu dostať kúpiť bylinné vankúšiky s rozmanitými bylinkovými spojeniami. Pri spánkových problémoch sa radšej vyhnite kvetinovým druhom, keďže ich aróma je prisilná a problémy tohto rázu dokážu umocniť.

Náš tip – Valeriána lekárska

Pokiaľ hľadáte recept proti nespavosti na prírodnej báze a bez rizika vzniku závislosti, jedným z najúčinnejších pomocníkov je bylinka Valeriána lekárska. Extrakty z koreňa Valeriány lekárskej majú sedatívne a antixyolitické účinky, preto sú bežne predávané v podobe doplnkov stravy zameraných proti nespavosti.

Využitie Valeriány lekárskej, hlavne v homeopatii, je ale podstatne širšie. Aj toto sú dôvody, pre ktoré by vám v domácnosti nemala chýbať:

  • tlmí pocit úzkosti a navodzuje kľudnú myseľ,
  • uľahčuje vyrovnávanie sa so stresom,
  • funguje ako prírodný pomocník pre deti aj dospelých s ADHD,
  • zmierňuje menštruačné bolesti,
  • potláča nepríjemné prejavy spojené s menopauzou,
  • odporúča sa ľuďom s obsedantno-kompulzívnou poruchou a so syndrómom nekľudných nôh,
  • upravuje trávenie,
  • znižuje riziko epileptických záchvatov,
  • pôsobí pozitívne na kardiovaskulárny systém,
  • je vhodná pre potlačenie únavy a nevoľností spojených s chemoterapeutickou liečbou.

Ktoré vitamínové doplnky sú vhodné?

V prípade ťažkostí so spánkom sa stali osvedčenou voľbou multivitamíny, minerály s obsahom železa, vitamíny skupiny B i horčík. Tieto minerály sú dôležité pre správnu funkciu mozgu, pomáhajú regulovať náladu a navodiť únavu.

Zaujímavosti, o ktorých ste (zrejme) netušili

  • podľa prieskumov prespíme až tretinu života,
  • z prirodzených metód sa v boji proti nespavosti zatiaľ najviac osvedčili relaxačné metódy,
  • na Slovensku trpí poruchami spánku až 30% populácie,
  • akonáhle vás problémy so spánkom trápia viac ako tridsať dní, ide o štádium chronickej nespavosti,
  • pred spaním si vždy dôkladne vyvetrajte miestnosť. Nedostatok čerstvého vzduchu býva častou príčinou absencie spánku,
  • existuje zlaté pravidlo - v spálni by malo byť o pár stupňov menej v porovnaní s inými miestnosťami v byte,
  • nedávna kanadská štúdia prišla s prekvapivými závermi. Ak respondenti s poruchami spánku zjedli vo večerných hodinách potravinu s obsahom 250 mg tryptofánu a primeranú dávku sacharidov, čas strávený v noci spánkom sa zvýšil o 50%,
  • ak máte problémy so zaspávaním, skúste si naservírovať pohár teplého mlieka, kúsok morčacieho mäsa na plátku celozrnného chleba, hrsť orechov alebo jeden až dva plátky syra.

Príklad zo zahraničia?

Osvedčeným spôsobom, ako si zabezpečiť výdatný nočný spánok a zvýšiť efektivitu práce, je poobedňajšia siesta. Tá už nie je len doménou krajín v južnej Európe, no stáva sa aj súčasťou firemnej kultúry nadnárodných spoločností. V Číne poskytuje prevažná väčšina štátnych firiem pracovníkom dvojhodinovú obednú prestávku, pričom jedna hodina slúži na jedenie a druhá na odpočinok. Aj spoločnosť Google je známa ústretovým prístupom k zamestnancom a vedenie nevidí problém, ak si zamestnanec počas pracovného času zdriemne. Najnovšie štúdie totiž potvrdili, že tridsaťminútový spánok dokáže obnoviť aktivitu mozgu a zvýšiť jeho výkon. V Hongkongu zas podaktoré nákupné centrá ponúkajú možnosť načerpania nových síl na špeciálnych posteliach pri oddychovej hudbe.

- - Inzercia - -