Dnes je štvrtok, 23.január 2020, meniny má: Miloš
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Vieme aké potraviny prospievajú očiam

január 10, 2020 - 11:52
O očiach sa hovorí, že sú oknom do duše. Nato, aby sme si upevnili zdravie očí, je dôležité nebrať oči za samozrejmosť. Pritom stačí dodržať zopár jednoduchých krokov, vďaka ktorým si zrak môžeme udržať v dobrej kondícii ešte veľmi dlhý čas.
  1. KVALITNÝ JEDÁLNIČEK SA SKUTOČNE OPLATÍ
    Zrejme si z detstva pamätáme slová nejednej mamy: „Keď zješ celú mrkvičku, budeš mať dobré očká!“. Zdravie očí sa naozaj začína na tanieri. Omega-3 mastné kyseliny, luteín, zinok, vitamíny C a E skutočne môžu pomôcť odvrátiť problémy súvisiace s vekom ako je katarakta a makulárna degenerácia. Avšak, výživová špecialistka Svet zdravia, Veronika Hanáková, odporúča najmä tieto potraviny: Zelená listová zelenina, napríklad v podobe špenátu či ružičkového kelu Losos, tuniak a iné mastné ryby Vajcia, orechy Fazuľa a celkovo strukoviny, ktoré obsahujú veľa bielkovín aj vlákniny Pomaranče Ustrice a chudé mäso, hydina Staviť na kvalitný jedálniček okrem zdravých očí pomáha zároveň udržať si zdravú váhu. To ide ruka v ruke so znížením rizika obezity a s ňou súvisiacich ochorení ako je napríklad cukrovka 2. typu, čo je jednou z hlavných príčin slepoty u dospelých.
  2. NEPODCEŇUJTE SLNEČNÉ OKULIARE
    Slnečné okuliare sú (mali by byť) v prvom rade ochranou zraku pred ultrafialovým žiarením a až následne módnym doplnkom. Ak sa vystavujete slnečným lúčom priveľa a zrak si pritom nechránite, vystavujete sa riziku zvýšenej šance na kataraktu a makulárnu degeneráciu. Slnečné okuliare si vyberajte také, ktoré vám poskytnú ochranu aj z boku, polarizované sklá zase pomáhajú znižovať oslnenie počas jazdy. Ak nosíte kontaktné šošovky, uistite sa, či tie vaše poskytujú aj ochranu pre UV žiarením, ak nie, aj pre vás je vhodné zabezpečiť si ochranu zraku práve slnečnými okuliarmi.
  3. SKONČITE SO ZLOZVYKOM!
    Fajčenie škodí v mnohých oblastiach – od ústnej dutiny, až po pľúca či žalúdok, to je dobre známy fakt. Tento zlozvyk však tiež zvyšuje pravdepodobnosť vzniku katarakty, poškodenia zrakového nervu, degeneráciu makuly a mnoho ďalších zdravotných problémov.
  4. POUŽÍVAJTE BEZPEČNOSTNÉ OKULIARE
    Či ich potrebujete pri výkone profesie alebo v rámci vášho hobby, nepodceňujte ochranu zraku, rovnako tiež pri niektorých druhoch športov ako je hokej a podobne, ktoré taktiež môžu viesť k poškodeniu očí.
  5. DOPRAJTE OČIAM ODDYCH
    Práca s počítačom, sledovanie televízie, surfovanie na tablete či mobile priveľmi dlhý čas jednoducho očiam neprospieva a ak si nedoprajete prestávky, dlhodobé sledovanie obrazoviek môže spôsobiť: namáhanie očí, rozmazané videnie, problémové zaostrovanie na diaľku, suché oči, bolesti hlavy, bolesti krku, chrbta a ramien.
  6. AKO MÔŽETE POMÔCŤ SVOJIM OČIAM?
    Preverte si u odborníka, či predpísané okuliare ešte spĺňajú svoj účel a sú vhodné na čítanie či sledovanie obrazovky. V opačnom prípade si nechajte predpísať vhodnejší typ. Očiam môže tiež pomôcť, ak si obrazovku monitora nastavíte tak, aby oči boli vyrovnané s hornou stranou monitora. To vám umožní pozerať sa na obrazovku mierne nadol. Zraku tiež neprospieva oslnenie napríklad z okien, v tom prípade sa odporúča použiť obrazovku proti oslneniu. V prípade, že pociťujete suchosť v očiach, snažte sa viac žmurkať alebo používajte „umelé slzy“.

KAŽDÝCH 20 MINÚT
Oči by ste mali nechať odpočívať každých 20 minút po dobu 20 sekúnd, stačí keď sa po túto dobu zapozeráte do diaľky, alebo si aspoň každé dve hodiny doprajete 15 minútovú prestávku.

- - Inzercia - -