Dnes je piatok, 10.apríl 2020, meniny má: Igor
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Vplyn koronavírusu na naše psychické zdravie

marec 18, 2020 - 08:00
Na šok, ktorý nám všetkým spôsobilo rozšírenie koronavírusu sa nedalo žiadnym spôsobom pripraviť. Zo dňa na deň bol tu a ochromil životy nás aj našich detí. Zrazu sme sa ocitli v siuácií kedy nemáme na výber. Ako to zvládnuť pri plnom mentálnom zdraví?

Vplyv sociálnych sietí 

Z každej strany sa na nás valia "zaručené" informácie a my sa musíme naučiť ich triediť. Pretože ich dopad na našu psychiku je silný. Ak by sme neustále čítali všetko negatívne stala by sa z nás podobne zmýšlajúca osoba. Teraz je najdôležitejšie prečkať toto celé náročné obdobie. Povieme si tipy a rady ako reagovať keď sa vás zmocní strach, stres či panika. Strach je normálnou reakciou, ktorá pramení z našej podstaty ľudského bytia a chráni nás od dávna pred hrozbou, pred určitým nebezpečenstvom. Prejavuje sa v našom správaní a na biochemickej úrovni, po čase opadá. Koronavírus je totiž niečo nové, doteraz nepoznané, preto v nás vzbudzuje zvýšené obavy. Nenahráva mu ani situácia v Taliansku a jeho mohutný rozsah po celom svete. Doslova paralyzoval celý svet. Treba si však vedome povedať, že je to absolútne prirodzená reakcia na súčasnú situáciu. Bolo by naopak zvláštne ak by to s nami ani nepohlo.

Ako zvládnuť nápor na našu psychiku

  1. Veľa ľudí aplikuje dychové cvičenia, ktorými sa snažia vydýchnuť stres preč. Na internete nájdete množstvo jogových cvičení na odbúranie strachu.
  2. Udržujte pravidelný kontakt s rodinou a priateľmi. Je veľmi prospešné, že môžeme byť s našimi blízkymi v dennodennom kontakte, cez telefón či internet. Môžeme sa vidieť na kamere, pokecať, podporiť sa navzájom. Raz podržíte vy vaše priateľky, na druhý deň oni vás.
  3. Uvedomme si, že nie všetky informácie čo s ak nám cez sociálne siete dostanú sú pravdivé. Vyberajme si len overené zdroje.
  4. Nájdite si svoje pomocné barličky. Pohár červeného vínka, sladkosti, dobrá hudba. Robte si radosť, v týchto dňoch nie je priestor na diety či odriekanie. 
  5. Minimalizujme obavy. Venujme svoju pozornosť deťom, domácnosti, vzdelávaniu, práci ak je to možné a nekŕmme svoju hlavu negatívami. Aj bez toho je to dosť náročné.
  6. Každý z nás je iný a platia na nás aj iné spôsoby. Spomeňte si čo vám pomohlo v minulosti v záťažových situáciách a snažte sa to aplikovať. Zvládli ste už veľmi veľa náročných vecí vo svojom živote tak zvládnete aj toto.
  7. Veľmi nápomocná je v týchto dňoch disciplína. Každý deň spraviť niečo pre seba, pre rodinu, do práce. Cvičenie, pozeranie fimov v cudzích jazykoch, varenie nových receptov, venovanie sa naplno deťom. teraz už nejde povedať: "nemám čas".
  8. Nehanbite sa priznať keď to "nezvládate". Nie ste zďaleka jediný koho valcujú obavy. Obrátte sa na odborníkov alebo vyhľadajte on line formu pomoci. 
  9. V rámci autogénneho tréningu možno cvičiť aj tzv. mindfulness. Mindfulness  alebo po slovensky všímavosť smeruje ľudí k tomu, aby prežívali život naplno a venovali pozornosť zážitkom daného okamihu. Majú si uvedomovať svet druhých ľudí, svoje vlastné myšlienky a emócie a prijímať tieto emócie a myšlienky bez akýchkoľvek hodnotení. Keďže sa všímavosť zameriava na prítomnosť, ide o dobrý spôsob, ako ľudí odviesť od premietania o minulosti a budúcnosti k prítomnosti.

    alzheimers-749616_1280.jpg

    Foto: 
    pixabay.com

Všetko bude vždy v poriadku. Ak ešte nie je znamená to, že ešte nie je koniec.

- - Inzercia - -