Dnes je utorok, 18.september 2018, meniny má: Eugénia
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Grilovačka á la fit

jún 13, 2012 - 15:54
Popustite uzdu fantázii a popri rôznych druhoch mäsa, hydiny či rýb položte na rozpálené uhlíky zdravý ananás, jablko či syr s bielou plesňou. Oblížete si všetkých desať!

 


Jemne opečený encián
Ingrediencie:
syr s bielou plesňou (hermelín, encián a pod.), plátky anglickej alebo inej mierne prerastenej slaninky, grilovacie korenie, džem s výraznou chuťou

Postup:
Boky celého syra obalíme slaninkou, môžeme si pomôcť krátkou kovovou špajdľou. Položíme na  rozpálený, olejom potretý rošt alebo použijeme alumíniovú tácku (tiež jemne potretú olejom). Grilujeme z každej strany asi 3 – 4 minúty, pravidelne obraciame  kliešťami.  Ihneď podávame. Chuť syra zvýrazní i ozdobí kôpka pikantného domáceho džemu.




Grilovaný ananás
Ingrediencie:
Čerstvý alebo konzervovaný ananás (plátky, nie kocky), med, mletá škorica, šľahačka

Postup:
Konzervované ananásové plátky necháme odkvapkať, čerstvý ananás očistíme a nakrájame na plátky. Strednú, tvrdú časť vyrežeme. Plátky poukladáme na alobal, polejeme medom a zabalíme. Grilujeme na miernej pahrebe asi 10 minút, pred dokončením alobal zvrchu uvoľníme. Napichneme na špajdle a podávame posypané škoricou buď ako sladkú bodku so šľahačkou, alebo ako ovocnú prílohu ku grilovanému mäsu. Rovnako môžeme postupovať so štvrtkami umytých a jadrovníka zbavených jabĺk.









Veselý zeleninový špíz
Ingrediencie:
zelená, červená a žltá mäsitá paprika,  červená cibuľa,  cherry paradajky
Marináda:
2 PL olivového oleja, 5 strúčikov cesnaku, tymian, rozmarín, vínny ocot, mleté čierne korenie

Postup:
Očistený cesnak pretlačíme, zmiešame s olejom, čiernym korením, bylinkami a octom. Vzniknutú marinádu dobre premiešame.  Zeleninu očistíme a nakrájame na také kúsky, aby sa nám dobre napichovali na špajdle. Ak použijeme drevené, namočíme ich na pol hodiny do studenej vody. Na špajdle striedavo napichujeme kúsky zeleniny rôznych farieb. Pokvapkáme marinádou a môžeme dať  opiecť. Počas grilovania špajdle obraciame a priebežne potierame. Na špízy môžeme použiť aj drobné šampiňóny, plátky baklažánu,  cukiny a podobne.







Kukurica s bylinkovým maslom
Ingrediencie:
Klasy mladej kukurice, mleté biele korenie
Bylinkové maslo: 
150 g masla, 1 PL nasekanej petržlenovej vňate, 1 PL nasekanej pažítky, 1 PL nasekanej cibuľkovej vňate, 1 strúčik cesnaku, štipka soli

Postup:
Klasy kukurice očistíme od listov, umyjeme, vysušíme a uložíme na sálajúci rošt.  Ak máme staršie klasy, najprv ich domäkka  povaríme v neosolenej vode. Uvarené necháme vychladnúť, okoreníme a grilujeme asi 15 minút.
Maslo necháme zmäknúť, pokrájame na menšie kúsky, pridáme bylinky a vňať, prelisovaný cesnak a štipku soli. Vzniknuté bylinkové maslo poriadne premiešame a  necháme v chlade stuhnúť  a pomocou fólie vytvarujeme valček. Teplú grilovanú kukuricu uložíme na tácku, jemne posypeme mletým bielym korením. Kúsky stuhnutého bylinkového masla napichneme na vidličku a potrieme ním povrch kukuričných kláskov.



Mäsové „nanuky“
Ingrediencie:
350 g mletého mäsa rôzneho druhu, 1 vajce, 1 cibuľa, 1 strúčik cesnaku, čerstvý majorán, čerstvo  namleté čierne korenie, štipka soli

Postup:
Všetky ingrediencie spolu dokonale zmiešame. Pripravíme si špajdle, ktoré sme predtým na pol hodiny namočili do vody. Mokrou rukou vyformujeme „nanuky“ a dôkladne pritlačíne k špajdli. Nedávame príliš veľa mäsa, aby sa dobre prepieklo. K mäsovým nanukom ponúkneme grilovanú zeleninu a rôzne dipy.








Lahodná kuracinka
Ingrediencie:
2 ks väčších kuracích pŕs
Marináda:
150 ml oleja, 2 PL sójovej omáčky, 1 PL plnotučnej horčice, 1 ČL mletého zázvoru, 1 ČL mletého čierneho korenia, štipka šafranu, štipka soli

Postup:
Kuracie prsia umyjeme, usušíme, veľmi mierne naklepeme a nakrájame na širšie pásiky tak, aby sa nám dobre napichovali na drevené špajdle. Môžeme použiť aj kovové.
Z oleja, zo sójovej omáčky, zázvoru, z horčice, čierneho korenia, zo šafranu a z štipky soli vymiešame marinádu vo väčšej miske, aby sa do nej vošlo aj mäso. Necháme marinovať na chladnom mieste najmenej dve hodiny, pokojne aj dlhšie. Odležané prúžky mäsa pozdĺžne napicháme na mokré drevené špajdle. Mäso uložíme na rozpálený sálajúci rošt v alumíniovej miske jemne potretej olejom. Opekáme zo všetkých strán niekoľko minút.

Pokrmy upravujte na drevenej pahrebe, počkajte, kým drevené uhlie poriadne prehorí a začne jemne sálať.
Rošt pred grilovaním  natrite olejom – pokrmy sa nebudú lepiť.
Nikdy nedávajte na tú istú tácku či podnos surové aj upečené mäso – môže dôjsť k prenosu nákazy z tepelne neupraveného mäsa.
Ak plánujete grilovať hrubé steaky, jemne ich predpečte v rúre.
Do mäsa, klobások a pod. pečených na grile nepichajte vidličkou, aby zbytočne nevytiekla šťava. Navyše, stekajúci výpek na pahrebe podnecuje oheň a pri spaľovaní tukov vznikajú nebezpečné látky.
Na čo najbezpečnejšie grilovanie poslúžia špeciálne alumíniové tácky.
Opekané mäso či zeleninu pravidelne obracajte v krátkych intervaloch.
Drevené špajdle na špízy ponorte pred grilovaním najmenej na pol hodiny do studenej vody. Neprepália sa.
Ku grilovaným jedlám chutí  opečený chlieb alebo pečivo. Nakrájajte ho na menšie kúsky a opekajte na  okrajoch grilu.
Grilovacie náradie aj rošt po použití dôkladne umyte.


Marináda zlepší chuť
Kyslé marinády, ktoré obsahujú víno, ocot, horčicu alebo citrónovú šťavu, jedlo zjemňujú. Olej a pastovité marinády sa rozotierajú po povrchu rýb alebo mäsa, aby sa vytvorila chutná ochranná kôrka, ktorá zadrží šťavu. Marinády pripravíme zmiešaním všetkých ingrediencií. Zalievame nimi potraviny, ktoré plánujeme grilovať. Marinádou potierame jedlo aj počas grilovania.





Autor: Beata Vrzgulová
Foto: Thinkstock

 

- - Inzercia - -