Dnes je piatok, 21.september 2018, meniny má: Matúš
Čas čítania
7 minutes
Zatiaľ prečítané

Slovenská móda zaujala New York

marec 16, 2010 - 14:42
Aj Bratislava má už svoj týždeň plný módy a talenty, ktoré si dokážu získať i náročné newyorské publikum. Za všetkým však naozaj treba hľadať ženu, lebo zákulisie slovenských módnych šou tiež ovládajú ženy – spoluorganizátorka Bratislavských módnych dní, Monika Reháková, a jedna z organizátorov Slovak Fashion Night v New Yorku, Ľubica Surkošová.
V apríli sa uskutoční už piaty ročník Bratislavských módnych dní. Pani Reháková, ako hodnotíte doterajší vývoj tohto projektu?
V prvom rade musím povedať, že som veľmi rada, že sa nám vôbec niečo také, ako sú Bratislavské módne dni, podarilo uskutočniť. Chcela by som zdôrazniť, že sme si v dnešnej dobe vybrali tú náročnejšiu cestu, a tou je podpora slovenských módnych návrhárov a zároveň poskytnutie možnosti prezentovať ich kolekcie spolu so zahraničnými tvorcami. Keďže však žiaden projekt na začiatku nefunguje bez chýb, aj v tomto prípade išlo o postupný vývoj. Stále je na čom pracovať. Výhodou našej Agentúry Promotion, ktorá BMD usporadúva, je, že má vybudované dobré meno na Slovensku i v zahraničí. Môžem napríklad spomenúť veľmi dobrú spoluprácu s Talianskou módnou komorou v Miláne alebo so zastupiteľskými úradmi Slovenskej republiky v zahraničí. Práve v Londýne sa každoročne uskutočňuje módna šou, na ktorú sú na naše odporúčania pozývaní aj návrhári zo Slovenska.

Máte už predstavu, ako budú tohtoročné jarné módne dni vyzerať? Čakajú nás nejaké novinky?
Tento rok sa chceme zamerať na kvalitu programu, skladbu návrhárov a prezentovaných kolekcií. Prvý deň sa predstavia slovenskí módni tvorcovia, kým druhý deň budú na programe čisto zahraniční návrhári z Talianska, Ruska a Grécka. Možno zaujímavou novinkou bude, že máme v pláne dať možnosť zúčastniť sa prehliadky aj neznámym, ale zato talentovaným návrhárom z celého Slovenska. Šancu má každý vo veku do 32 rokov, kto sa módou zaoberá. Samozrejme, najprv musí prejsť výberom poroty. Výzvu a ďalšie podmienky včas uverejníme v printoch a rádiu Jemné Melódie. A aj tento rok sa uskutoční odovzdávanie cien za Najväčší objav slovenskej módnej scény a Najvýraznejšiu osobnosť slovenskej módy. Porota bude opäť zasadať v pôvodnom zložení, jedinou zmenou je prizvanie pani Ľubice Surkošovej.

Prečo ste sa ako porotkyňu rozhodli osloviť aj pani Surkošovú?
Pani Surkošová nie je v tomto obore žiadnym nováčikom. Je prezidentkou americko-slovenskej Nadácie +421, ktorá každý rok organizuje v spolupráci so slovenským generálnym konzulátom v New Yorku event Slovak Fashion Night. Veľmi oceňujem myšlienku tohto projektu, a tou je predstavenie mladých talentovaných slovenských módnych návrhárov, prezentácia ich kolekcií, ako aj celkovej slovenskej kultúry americkému publiku. Je to pre nich obrovská príležitosť nadviazať nové kontakty a prípadne sa etablovať v zahraničí. Obrovským benefitom takisto pre nich je, že náklady spojené s cestou a ubytovaním majú hradené. Rozhodli sme sa pani Ľubicu Surkošovú osloviť a spolu rozvinúť našu spoluprácu do novej podoby. Dúfam, že bude úspešná a bude ďalej napredovať.


Pani Surkošová, Slovak fashion Night v New Yorku organizujete od samého začiatku, ako prišiel nápad takéto niečo uskutočniť?
Pred siedmymi rokmi bol v New Yorku založený Generálny konzulát SR a môj manžel sa stal prvým generálnym konzulom. Mojou samozrejmou úlohou ako manželky diplomata bolo pomáhať mu hlavne pri organizovaní kultúrnych a spoločenských podujatí. Od začiatku nášho pôsobenia v New Yorku sme však túžili pripraviť podujatie, ktoré na Manhattane zarezonuje a bude prezentovať Slovensko ako vyspelú, modernú, demokratickú krajinu. V New Yorku je vyše 180 diplomatických misií pri OSN, viac ako 90 generálnych konzulátov a stovky kultúrnych stredísk a centier. V žiadnom inom meste takáto koncentrácia diplomatov nie je a môže sa z toho zakrútiť hlava, keď musíte vymyslieť niečo, čo by prilákalo pozornosť náročných Newyorčanov. Hlavne, keď nechcete, aby pozvánka na vašu akciu skončila v koši. Na Manhattane sa totiž denne konajú stovky najrôznejších akcií. Ponuka je tu obrovská. Zároveň sme chceli poskytnúť aj šancu mladým slovenským umelcom. Preto vznikla aj americko-slovenská Nadácia +421 Foundation. Slovenská pobočka sa stará o výber umelcov, tanečníkov, spevákov, dizajnérov a moderátorov, kým naši americkí kolegovia zabezpečujú organizáciu podujatí, vrátane výberu priestorov, newyorských modeliek, choreografov, skrátka technické zabezpečenie.

Prečo ste sa rozhodli práve pre prezentovanie slovenských návrhárov?
New York je predsa centrom svetovej módy. Jeho obyvatelia módu priam milujú. Preto sme vsadili práve na tento žáner. Naša „Slovak Fashion Night“ mala obrovský úspech ihneď. Bol to správny patent ako prilákať pozornosť. Pripravujeme už piaty ročník a sme nesmierne nadšení, že sa cez takúto úspešnú akciu o Slovensku už na Manhattane vie. New York je plný svetových návrhárov, módne prehliadky sa tu konajú ako na bežiacom páse a aj preto sme sa rozhodli vyberať na naše podujatia hlavne mladých tvorcov a umelcov. Verili sme, že tí sa tvrdej newyorskej konkurencie v New Yorku nezľaknú.

Stálo vás rozbehnutie podujatia veľa práce?
Naštartovala to vášeň. Ak ju máte a ste zanietení, dokážete ňou otočiť smerovanie planéty (smiech). Keď robíte s obrovskou chuťou a nadšením, tak nevnímate nič, ani veľa práce, ani prekážky, ani stres, skrátka nič. Začínali sme v tíme štyroch ľudí a spočiatku mnohí krútili hlavami nad našou trúfalosťou. Ale keď videli, aké podujatia sme dokázali pripraviť v najprestížnejších newyorských kluboch, ako Pink Elephant, Retox, Kiss and Fly Club alebo Mansion Club, získali sme si veľké sympatie. Keď sa nás niekto opýta, baby, ako to všetko dokážete, tak so smiechom odpovedáme: „Sme multifunkčný tím, každý dokáže všetko“.   

Čím podľa vás Slováci najviac zaujali?
Nechceli sme konkurovať módnymi show typu Victoria's secret (smiech). Priniesli sme niečo iné, jedinečné, so symbolickými národnými prvkami, skrátka niečo naše slovenské. Mnohí v New Yorku o tom nemali ani poňatia. Na prvej prehliadke sme spojili moderný dizajnérsky štýl s folklórom. Pozvali sme na prehliadku tanečníkov súboru Limbora v krojoch, ukázali sme módu našich prababičiek a pradedov. Výber modelov sme zamerali práve na etnické prvky. Na prvých prehliadkach sme predstavili tvorbu Borisa Hanečku, potom nasledovali Lukáš Kimlička, Milota Krajinčáková, Dana Kleinert a ďalší. Prvých módnych návrhárov na našu premiéru do New Yorku starostlivo vyberala štylistka Liana Weiss. Skvelú prácu vtedy odviedol známy slovenský vizážista Alex. Modelky vypochodovali na mólo v kúzelnej podobe. Tešíme sa, že sú teraz úspešní, a držíme im palce.

Hovoríte, že slovenská móda sa v New Yorku uchytila?

Na každej prehliadke mali naši mladí návrhári úspech. Tešil sa celý tím, keď po prehliadke hostia po nich pátrali a vypytovali sa, ako by mohli získať ich modely. Je super, že modely našich tvorcov z prehliadok nosia aj Newyorčanky. Jednu našu návrhárku dokonca oslovili priamo zo známej značky Runway. Ale to, ako dokážu využiť svoju príležitosť, ako naložia s úspechom, to už závisí od nich samotných. Cieľom nadácie je rozhrnúť záves na Manhattane a pomôcť predstaviť slovenské talenty a našu kultúru.

Podľa akých kritérií vyberáte jednotlivých návrhárov?
Výhodou je, že náš tím dokonale pozná newyorské reálie. Darí sa nám vyberať správne tipy. Uprednostňujeme originalitu tvorcu a schopnosť odvážne a smelo tvoriť. Talent vyčnieva, ľahko sa dá rozpoznať. Oceňujeme umelca, ak dokáže šokovať a ihneď upútať. Žijeme v rýchlom svete, nie je priestor na hĺbavé spoznávanie hmoty, a určite nie v tomto žánri, ale nechcem filozofovať... Spočiatku sme návrhárov oslovovali viac-menej spontánne, podľa toho, ako sa nám páčila ich práca. Chceli sme však výber sprofesionalizovať, preto sme sa s riaditeľkou Agentúry Promotion, pani Rehákovou, dohodli na spolupráci. Na piaty jubilejný ročník idú do New Yorku traja návrhári – Lucia Senášiová, Lenka Sršňová a Róbert Bartolen. Odprezentovali sa na BMD a teraz dostanú novú príležitosť ukázať svoj talent. Je skvelé, že tí, ktorí vlastne reprezentujú našu krajinu v zahraničí, najskôr predstavia svoju tvorbu pred očami slovenskej verejnosti, takže laici, rovnako ako aj odborníci z módnej branže, môžu posúdiť, či sme vybrali tých správnych.

Bude niečím 5. ročník Slovak Fashion Night výnimočný?

Každý ročník je iný a výnimočný. Slovak Fashion Night sa koná vždy v inom priestore, raz v klube, raz v štýlovej sále. Každý ročník je inak tematicky ladený. Mottom tohtoročnej májovej prehliadky bude „Go Green“ alebo svet v zelenom. Zameriame sa na ekologické a recyklované materiály, bonbónikom bude prezentácia dvoch mladých dizajnérok z Bratislavy, Kristíny Schreiberovej a Evy Groh z dua  Nerocco. Svoje modely predstavia vo forme divadelnej scénky.

Dlho ste žili v New Yorku, ako vnímate newyorskú módu a rozdiely v obliekaní medzi Newyorčanmi a Slovákmi?
O Američanoch som často počúvala, že sa nevedia obliekať. Ja si to nemyslím. Nedá sa to zovšeobecňovať. New York je predsa mekkou módy. Oblečenie a imidž je tu dôležitý. Otvára dvere ku všetkému. Na Manhattane je zaujímavé, že keď vyjdete do ulíc, okamžite rozpoznáte, čo práve letí. Pred pár sezónami bol napríklad New York v čiernom, aj keď nemal smútok. Mladé dievčatá či postaršie dámy sa unisono navliekli do čiernych kokteiliek. Bolo horúce leto, ale bola to móda. Kto mal na sebe niečo iné, určite nebol z New Yorku. Čo sa týka nás Slovákov, sme stále ešte konzervatívni, bojíme sa noviniek, váhame, čakáme, kým to nezačnú nosiť iní. Chýba nám odvaha a sebavedomie, a nielen v móde.

Autor: ZUZANA GREIZINGEROVÁ
Foto: Jana Keketi

- - Inzercia - -