Dnes je utorok, 11.december 2018, meniny má: Hilda
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Pár minút pre kvalitnejší život

marec 02, 2015 - 10:26
Trpíte, keď idete do spoločnosti, pretože sa obávate, že si cvrknete v tej najnevhodnejšej chvíli? Pri smiechu, kýchaní alebo aj malom zakašľaní? Nie ste v tom sama – každá druhá žena zažije vo svojom živote občasný únik moču, no len každá piata vyhľadá pomoc lekára.
Čo je inkontinencia
Za únik moču môže nedokonalosť súhry močových zvieračov pri zvýšení vnútrobrušného tlaku a poklese panvového dna a tiež oslabené svaly panvového dna, ktoré nedovoľujú vedome zadržať moč. „Inkontinencia, ako sa odborne únik moču nazýva, sa rozdeľuje na stresovú, urgentnú a zmiešanú. Stresová sa prejavuje už spomínaným únikom moču pri kašli, smiechu, zdvíhaní bremena, či behu, urgentná je spojená s náhlym pocitom nutkania na močenie a zmiešaný typ je daný súbehom stavov stresovej a urgentnej inkontinencie,“ vysvetľuje uznávaný gynekológ MUDR. Miroslav Smolík.
 
Nezostaňte doma
Inkontinencia predstavuje spoločenský, hygienický a najmä zdravotný problém. Spôsobuje spoločenskú izoláciu, bráni v bežnom aktívnom živote, pretože jej prejavy prichádzajú práve vo chvíľach, keď si to najmenej želáme. Inkontinenciou moču môžu trpieť aj muži. Začína sa u nich prejavovať skôr vo vyššom veku a súvisí napríklad s ochorením prostaty. U žien sa môže vzhľadom k odlišným anatomickým predispozíciám a niektorým osobitným faktorom (gravidita, pôrody, operácie v malej panve) objaviť často aj v mladšom veku. Únikom moču vo všeobecnosti trpí až 3x viac žien ako mužov.
„Pri prevencii, ale aj liečbe inkontinencie je dôležité upraviť si celkovo svoju životosprávu, zredukovať svoju hmotnosť, mať pravidelnú stolicu, dbať na vhodný pitný režim a predovšetkým zaradiť cviky na posilnenie svalov panvového dna,“ radí odborník. Prvým krokom a zároveň aj prevenciou sú špeciálne cviky na panvové dno, liečbu sa odporúča podporiť aj vhodnou nehormonálnou fytoterapiou na báze rastlinných výťažkov z ľanu, prasličky či tekvice. 
 
Pár minút
Všetci, ktorí majú oslabené panvové dno, ale aj tí, ktorí chcú predchádzať budúcim problémom, by mali posilňovanie panvového dňa zaradiť do svojho každodenného programu. Jedným z najúčinnejších spôsobov sú Kegelove cviky, ktoré spočívajú v rytmickom stiahnutí svalstva panvového dna a ich následnom uvoľňovaní. Doba udržania sťahu sa pohybuje od jednej do siedmich sekúnd. Počet opakovaní sa zvyšuje z 80 na 300 sťahov za deň. Prvé výsledky sa po správnom a pravidelnom cvičení dostavia za 6 až 8 týždňov. V podstate ide o pár minút, ktoré dokážu človeku neuveriteľne zvýšiť kvalitu života. Za všetko hovoria výsledky - Arnold Kegel v populácii žien s rôznymi typmi inkontinencie vyliečil neuveriteľných 84% len vďaka tomuto cvičeniu!?
„Táto liečebná metóda môže u mnohých pacientiek nahradiť aj náročnú operačnú liečbu, alebo ju vhodne doplní. S cvičením sa odporúča začať nielen okamžite po pôrode, ale aj po operačnej liečbe intímnych partií, mala by byť tiež samozrejmosťou ako efektívna prevencia.,“ hovorí MUDr. Smolík. Efekt prináša aj pravidelné cvičenie pilates, kalanetiky, jogy, no tiež rekreačná turistika, plávanie, bicyklovanie. Za nevhodné sa považujú všetky športy, pri ktorých sa skáče, teda aerobik, beh, gymnastika, bojové športy, loptové hry. „Ak už ochorenie postúpilo, pristupuje sa k farmakologickej liečbe – podávaniu estrogénov, stimulátorov, prípadne až k chirurgickej liečbe.“, konštatuje odborník a dodáva: „Pri tomto ochorení nie je na mieste ostych, je vhodné už pri začiatku navštíviť svojho gynekológa či urológa. Je lepšie podchytiť ochorenie včas, ako potom naprávať škody.“
 
 
TIP: Pomôcť môže aj tekvica
Pri liečbe inkontinencie je vhodné terapiu doplniť o výživový doplnok Incovenal® Comfort, ktorý obsahuje výťažky z tekvice, ľanu siateho či prasličky roľnej. Tieto účinné látky prispievajú k správnemu fungovaniu nervového systému a aktívna látka ľan siaty priamo napomáha spevneniu svalov panvového dna. Vyvinuli ho slovenskí odborníci z Výskumného ústavu liečiv. Viac informácií ako aj on line poradňu a súbor cvikov na posilnenie svalov panvového dna nájdete na: www.incovenal.eu 
 
Zdroj a foto: Incovenal, Thinkstock, archív

- - Inzercia - -