Dnes je pondelok, 12.november 2018, meniny má: Svätopluk
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Počúvame signály vlastného tela?

marec 03, 2015 - 10:53
Suchá pokožka, lámavé vlasy, odhaľujúce sa krčky zubov, nervozita, nespavosť... Sú to varovné signály nášho organizmu, ktoré by sme nemali podceňovať. Naše telo nám hlási, že niečo nie je v poriadku. Veľmi často ide o nedostatok minerálov či stopových prvkov. Ktoré sú dôležité?
Základným kameňom úrazu je, že ľudské telo si nevie tieto látky vytvárať. Získavame ich z potravín, vody, prípadne z minerálnych vôd. K tým najdôležitejším minerálom patria najmä vápnik, draslík, horčík, sodík, fosfor, no aj chlór a síra. Z týchto makroprvkov si náš organizmus vyžaduje denne viac ako 300 miligramov. Významné sú aj stopové prvky (mikroprvky) ako železo, zinok, selén a mnohé ďalšie. 
 
 
Prečo sú nenahraditeľné?
 
Najdôležitejšou funkciou minerálov a stopových prvkov je ich účasť na metabolických procesoch. Významne riadia aj acidobázickú rovnováhu, čiže harmóniu medzi kyselinami a zásadami v tele, sú súčasťou základných buniek, regulujú rôzne aktivity tela, napríklad sťahovanie svalov alebo pravidelný tlkot srdca, viaceré fyziologické funkcie –  napríklad rozvádzanie kyslíka do celého tela, zrážanie krvi, činnosť rôznych enzýmov... Nedostatok alebo nevyváženosť minerálov a stopových prvkov môže teda viesť k závažným ochoreniam.
 
Vieme, čo nám chýba?
 
  • Vápnik: 
Ak ho telu nedodávame, začne si ho dopĺňať „svojpomocne“,  hľadá ho po celom tele. Začne ho brať z kostí alebo zo zubov, aby zabezpečilo „dôležitejšie“ činnosti: prácu svalov a nervovej sústavy, tlkot srdca, schopnosť sústrediť sa či zaspať. Ak dlhodobo chýba, prejaví sa odvápnenie kostí a kĺbov, obnaženia kŕčkov zubov, chvenia srdca, nespavosť, ba aj obličkové kamene, kŕče vo svaloch, bolesti chrbta, stuhnutie rúk a nôh, ako aj zvýšená nervozita.
 
Zdroj: mliečne výrobky, sezamové semienka, hrášok, fazuľa, sójové bôby, arašidy, zelenina, slnečnicové semená.
 
 
  • Horčík:
Spoločne s vápnikom a fosforom sa nachádza hlavne v kostiach a zubnej sklovine. Upokojuje nervovú sústavu, reguluje srdcový rytmus a funkciu štítnej žľazy, zlepšuje trávenie a funkciu prostaty. Zvyšuje využitie bielkovín. Zlepšuje pamäť a myslenie. Alkohol a sladkosti spôsobujú jeho vylučovanie z tela. 
Keď chýba, začneme pociťovať kŕče najmä v lýtkach, sme strnulí, no môžu sa pridružiť aj závraty, kmitajúce body pred očami, chvenie viečok, búšenie srdca, výrazným znakom sú aj prehnaná podráždenosť, náladovosť a zlé trávenie. 
 
Zdroj: banány, mandle, orechy, tmavá listová zelenina, obilie, celozrnné pečivo, figy, citróny, kukurica, jablká, obilné klíčky. 
 
 
  • Sodík: 
Jeho nedostatok je skôr vzácnosťou, trpia ním osoby, ktoré sa nadmerne potia. Tu je skôr problém nadbytku, treba sa starať o vyváženosť v tele, lebo povzbudzuje tvorbu tráviacich štiav, podporuje potenie a tlmí malátnosť u ľudí s nízkym krvným tlakom. 
Spoločne s draslíkom sa zúčastňuje na prenose nervových vzruchov. Príliš mnoho sodíka zadržiava vodu, čo vedie k opuchom a zvyšuje krvný tlak. 
 
Zdroj: jedlá soľ, morské riasy, mäso, repa, mrkva, listy púpavy lekárskej. 
 
 
  • Draslík: 
Spoločne so sodíkom riadi hospodárenie s vodou v tkanivách, čím udržiava dobrú funkciu obličiek. Podporuje vylučovanie inzulínu, ovplyvňuje nervové prenosy a svalové sťahy, podieľa sa na vylučovaní odpadových látok a prísune kyslíka do mozgu. Hovorí sa, že čulí ľudia ho majú dostatok. Naopak, ak chýba, objavia sa opuchliny, poruchy srdcového rytmu, nervozita a únava. Draslíková nedostatočnosť nie je častá, vzniká napríklad pri dlhšom užívaní močopudných liekov.
 
Zdroj: citrusové plody, listová zelenina, banány, rajčiaky, zemiaky, ananás. 
 
  • Fosfor: 
Spolu s vápnikom je hlavnou zložkou kostí a zubov, nachádza sa prakticky v celom tele, v krvinkách a iných bunkách. Ovplyvňuje činnosť mozgu a nervstva, svalstva i metabolizmus všetkých hlavných živín. Výrazne sa podieľa na premene energie v tele. Nedostatok je skôr zriedkavý a spôsobuje úzkostné stavy, bolesti kostí, nepravidelný dych, podráždenosť, precitlivenosť kože, triašky, slabosť a zmeny telesnej hmotnosti. 
 
Zdroj:  zemiaky, žĺtky, ryby, obilniny.
 
  • Chlór:
Hlavným pozitívom je udržiavanie pH v krvi,  podpora činnosti pečene a odstraňovanie škodlivín z tela. Pri prebytku sa zvyšuje kyslosť žalúdočných štiav a nebezpečenstvo vzniku  žalúdočných vredov. Nedostatok sa prejavuje vypadávaním vlasov a zubov, kŕčmi a poruchami trávenia.  
 
Zdroj:  kuchynská soľ
 
  • Síra:
Podieľa sa na tvorbe tkanív a prispieva k zdravým nechtom, vlasom a pokožke. Kto má dostatok síry v tele, má lesklé vlasy. Podporuje odolnosť proti baktériám, celkovú dezinfekciu organizmu a spomaľuje starnutie. Pozor však na konzumáciu potravín konzervovaných siričitanmi. Pri nedostatku  sa prejavujú kožné choroby, ekzémy, akné, psoriáza, človek má lámavé nechty a často aj tráviace poruchy.
 
Zdroj:  cesnak, kaleráb, biela kapusta, kel, pažítka, špargľa, petržlenová vňať, špenát, zemiaky, morské plody,  mandle, žĺtok.
 
 
  • Železo:
Nedostatok železa spôsobuje trvalú únavu, nespavosť, poruchy vytvárania krvi, človek je veľmi bledý. Naopak, vďaka železu sme aktívni a fyzicky výkonnejší.
 
Zdroj:  kapusta, cvikla, paradajky, zemiaky, citrusové plody, černice, zemiaky.
 
  • Zinok:
Keď chýba tento stopový prvok, horšie sa hoja rany, rapídne sa zhoršuje stav pleti, najmä výskytom akné, vypadávajú vlasy, prejavuje sa nechutenstvo. Zinok ovplyvňuje funkciu pohlavných orgánov, je to významný antioxidant, zvyšuje pamäť.
 
Zdroj:  brokolica, karfiol, špargľa, cvikla, banán, tekvicové semená, strukoviny, mak, kukurica, kakao.
 
  • Selén:
Posilňuje imunitný systém, chráni organizmus pred voľnými radikálmi, slnečným žiarením, má protirakovinové a protialergické účinky. Upravuje činnosť štítnej žľazy, znižuje lámavosť vlasov a prispieva k peknej pokožke. Výborne odstraňuje z tela alkohol a nikotín. Jeho nedostatok trápi najmä starších ľudí a prejavuje sa únavou, nesústredenosťou.
 
Zdroj: ananás, hrozno, mandarínka, kapusta, kel, koreňový petržlen, huby, cibuľa, celozrnná múka, mlieko, rôzne semená.
 
Zdroj: RED 
Foto: thinkstock
 
 

- - Inzercia - -