Dnes je pondelok, 19.november 2018, meniny má: Alžbeta
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Opaľujete sa správne ?

júl 08, 2011 - 10:26
Tiež sa neviete dočkať letnej dovolenky ? Asi iba málokto si ju vie predstaviť bez slniečka. Veď práve na dotyk jeho hrejivých lúčov sa tešíme najviac. Viete, kedy je slnko ešte priateľom a kedy už začína škodiť ?

Leto všetkých láka k vode. Tu je však  telo vystavené účinku slnečných lúčov na dlhý čas. Slnečné žiarenie ľudskému organizmu do istej miery prospieva. Upravuje sa prekrvenie pokožky a v organizme zvyšuje tvorbu vitamínu D.  Ak však pobyt na  slnku preženiete, spôsobíte si tým veľa zdravotných komplikácii.

Kam nechodí slnko, tam chodí lekár
Blahodarne účinky slnečného žiarenia sa využívajú aj v medicínskej oblasti. Slnko zlepšuje odolnosť pokožky a napomáha hojeniu rán. Na niektoré z kožných ochorení  sa používa liečebný efekt ultrafialového žiarenia, tzv. fototerapia. Nedostatok slnka v ľuďoch vyvoláva pocit únavy, nespokojnosti, depresiu a vedie k nedostatočnému vstrebávaniu vápnika do kostí. Bez neho by nebolo života na Zemi, no môže byť aj vražednou zbraňou. Je preto lepšie a bezpečnejšie jeho blahodarne účinky užívať striedmo.

Pobyt na priamom slnku

Najjednoduchším riešením, ako si neublížiť, je obmedziť pobyt na slnku medzi 11. a 15. hodinou, kedy je intenzita slnečného žiarenia najsilnejšia. Nutnosťou je používať opaľovacie krémy s UV filtrom, ktoré by ste si mali naniesť na pokožku už pol hodiny pred plánovaným pobytom na slnku. Vrstvu je potrebné obnovovať pravidelne po 1 až 2

hodinách alebo po každom pobyte vo vode. Neexistuje kozmetický prípravok, ktorý by vydržal na tele celý deň funkčný. Krémy s ochranným faktorom si vyberajte podľa vášho fototypu.

Stop bábätkám
Novorodencov a dojčatá do 1 roku veku treba chrániť pred kontaktom s priamym  slnkom. Nefunguje i nich totiž ešte nijaká ochrana proti UV žiareniu. Batoľatá už môžu určitý krátky čas stráviť na slnku, no vždy je lepšie ich podľa možností udržať v tieni. Platí nepísané pravidlo, že vhodná doba pre pobyt dieťaťa na slnku je vtedy, keď tieň vrhaný dieťaťom je dlhší ako ono samo. Samozrejmosťou je používanie špeciálnej detskej kozmetiky s ochranným faktorom.

Najohrozenejšia generácia

Účinky UV žiarenia sa v tele kumulujú a prejaviť sa môžu aj po veľmi dlhom čase. Niekedy to môže trvať aj dvadsať rokov. Len teraz sa objavujú problémy u ľudí, ktorí sa neprimerane slnili v osemdesiatych rokoch. Vtedy patrilo k dobrému životnému štýlu vrátiť sa z dovolenky pekne čokoládový. V tých časoch ešte nefungovala taká osveta ako dnes a aj možnosti ochrany kože neboli tak široké. Ukazuje sa, že najviac postihnutí sú dnes ľudia, ktorí na slnku bez potrebnej ochrany pobývali už v útlom veku.

Ak to preženiete
Treba si uvedomiť, že vás neohrozuje iba priame slnko. Rovnaké účinky má i slnečné žiarenie odrazené od vodnej hladiny či žiarenie prenikajúce cez riedke mraky. Pokiaľ pobyt na slnku predsa len z nejakých príčin preženiete, čakajú vás nepríjemné zdravotné problémy. Koža vám sčervená, páli a môžu na nej vytvoriť pľuzgiere. Môže sa nečakane prejaviť i alergická reakcia kože. Ďalšou neželanou komplikáciou často býva aj úpal, ktorý sa prejaví nevoľnosťou, zvracaním a horúčkou.

Správny fototyp
Pobyt na slnku by ste mali prispôsobiť svojmu fototypu. Vo všeobecnosti platí, že čím máte tmavšiu pokožku, tým dlhší pobyt na priamom slnku si môžete dovoliť. Svetlé typy by sa mali v čase najintenzívnejšieho slnečného žiarenia ukryť do tieňa. Ak to z nejakého dôvode nejde, mali by používať krém s ochranným faktorom minimálne s číslom 20 účinné proti UVA  i UVB žiareniu. Hlavu by si mali chrániť klobúkom so širokou strieškou. Samozrejmosťou pre všetky fototypy by mali byť kvalitné slnečné okuliare s ochranným filtrom.

Prevencia nadovšetko
Vhodnými doplňujúcimi prostriedkami na ochranu kože pred nebezpečným žiarením je konzumácia vitamínu C ochraňujúceho imunitný systém a potravín, ktoré obsahujú stopové prvky schopné viazať na seba nebezpečné voľné radikály ( napr. selén). Vitamín B7biotín prospieva zdraviu kože a vlasov a zinok zas napomáha hojeniu popálenín. Nezabúdajte ani na pitný režim, ktorý sa stará o blaho vašej pokožky zvnútra.

Kontrola znamienok
Znamienka si môžete kontrolovať aj sami v priebehu celého roka. Ak niektoré znamienko mení svoj tvar, farbu, zväčšuje sa či jeho ohraničenie sa začína rozplývať,  ihneď navštívte  kožného lekára. Jeho návštevu neodkladajte, včasná diagnostika a liečba vám môže zachrániť život. Lekár vám znamienko skontroluje špeciálnou lupou, tzv. dermatoskopom. Najmodernejšie sú digitálne dermatoskopy, ktoré majú miesto lupy kameru a sú vybavené zložitým softwarom, ktorý vyhodnotí zväčšený obraz znamienka.

Dobre vedieť:

- Nezabúdajte si vrstvu opaľovacieho krému počas dňa aj viackrát obnovovať. Slnečná ochrana sa ničí dotykom, potením či utieraním uterákom a pobytom vo vode.

- Pery nemajú pigment, preto sa nemôžu chrániť samy. Na ich ochranu používajte špeciálny balzám alebo tyčinku s vysokým ochranným faktorom.

- Nezabúdajte si natierať krémom s ochranným faktorom nielen pery, ale aj ušné boltce a nepokryté časti hlavy.

- Pamätajte si, že UV žiarenie preniká aj cez mraky i do vody.

- Slnečné lúče prenikajú aj cez jemnú textíliu, dokonca sčasti aj cez látku na slnečníku.

- Zradné býva opaľovanie vo veternom počasí. Vietor ochladzuje kožu a znižuje tak pocit tepla.

- Opaľovacie prostriedky nevystavujte priamemu slnku. Môžu sa tým rýchlejšie znehodnotiť.

- Noste klobúky. Ich široký okraj zatieni tvár a sčasti aj krk. Pri plážovom športovaní si dajte čiapku s veľkým šiltom.

- Noste slnečné okuliare s vysokým UV filtrom. Okuliare nakupujte radšej v kamenných obchodoch, nie u predajcov v stánkoch. Ak to urobíte, ich kvalitu si dajte overiť v predajni optiky.

- Pri pobyte na slnku nekonzumujte alkohol. V teple má silnejší účinok a dehydruje organizmus. Naopak ešte zvýšte príjem vody.

- Vyhnite sa pobytu na priamom slnku medzi 11. a 15. hodinou.

- Nikdy nekombinujte solárium so slnením vonku.

- Vode odolný krém s UVA i UVB filtrom si aplikujte už polhodiny pred plánovaným slnením.

- Ochranný krém nanášajte opätovne každé dve až tri hodiny.

- Pri každej zmene na koži navštívte kožného lekára.


AUTOR: IVICA AUGUSTÍNOVÁ
FOTO: ISIFA , TCHIBO

- - Inzercia - -