Dnes je štvrtok, 24.október 2019, meniny má: Kvetoslava
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Pravdy a mýty o crossfite

apríl 28, 2015 - 16:19
Tento šport je napriek obrovskej popularite stále opradený mnohými mýtmi a šíriacimi sa nepravdami. Je crossfit naozaj nebezpečný? A je vôbec vhodný pre ženy? Dominik Hopjak z Red Royal Crossfit Team nám to celé vysvetlil.
Dominik, ty patríš vôbec k najprestížnejším trénerom crossfitu na Slovensku, a preto si najpovolanejší. Môžeš nám zhrnúť základné princípy crossfitu?
 
Crossfit má byť silový a kondičný program aplikovateľný a formovateľný na každého jednotlivca, podľa jeho individuality a má optimálne rozvíjať jeho všetky pohybové schopnosti.
 
O crossfite sa hovorí, že je to jedno z najefektívnejších cvičení, pokiaľ ide o spevnenie, posilnenie aj kondíciu, ale mnoho ľudí, ktorí mu ,,prepadli“, sa sťažuje na únavu a bolesti. Je to v poriadku?
 
V poriadku to určite nie je. No pripisovať únavu alebo bolesť crossfitu ako takému  je celkom trúfalé. Ak má niekto aspoň trošku naštudované crossfitové materiály, ktoré vysvetľujú základné princípy a filozofie crossfitu, musí vedieť, že crossfit neudeľuje šablónovite prednastavené tréningové programy, zostavy, choreografie, tanečky ani nič podobné ako pri zumbe či aerobiku. Každý crossfit Box (gym) prípadne crossfit tréner si zostavuje tréningy pod vlastnou hlavičkou. Problém, prečo sú ľudia zranení, pretrénovaní, unavení, vôbec nie je problém crossfitu. Je to hlúposť ľudí, ktorí sa nezaujímajú o to, s kým trénujú.  To je globálny problém trénerstva, nielen crossfitu  –  „Tréneri s kvalifikáciou vs. bez nej.“ Myslím, že viacerí z mojich kolegov mi dajú za pravdu. Za moju  osemročnú trénerskú prax sa mi nestalo ani jeden jediný raz, aby si klient odo mňa vyžiadal, aby som sa preukázal svojím dosiahnutým vzdelaním.
 
 
Je crossfit skutočne vhodný aj pre ženy? Sama som absolvovala pár tréningov a nemala som veru pocit, že je to ženský šport. Nie je pre krehké ženské telo vhodnejšie pracovať len s vlastnou váhou a nie s 30 kg činkami?
 
Som stopercentne presvedčený, že áno!!!! Len sa znovu budem opakovať – ide o NASTAVENIE tréningovej jednotky a jej prispôsobenie podľa cieľov klientky. Nikde nie je napísané, že crossfit tréning pre klientku s cieľom redukcie hmotnosti musí byť praktizovaný cez vzpieračské techniky s 30 kg činkou.
 
Ak chce žena schudnúť a mať krásne štíhle telo, je pre ňu cross vhodný? Narážam na fakt, že mnoho žien, ktoré ho cvičia, má dosť svalnatú, až mužskú  postavu…
 
Crossfit je modifikovateľný pre každého a za tým si stojím.  Ide o nastavenie tréningového procesu podľa základnej anamnézy klienta. Problém je však v nedostatočnej kvalifikácii a pripravenosti trénera. Ak tréner, ktorý vie o svojej klientke, že jej cieľom je udržanie si štíhlej postavy a redukcia hmotnosti  a napriek tomu ju „núti“ zvyšovať hmotnosť na olympijskej činke, keď, samozrejme, nastane svalová hypertrofia (zväčšovanie svalového objemu) ako adaptácia na silovo-vytrvalostné zaťaženie, neostáva mi nič iné, len  konštatovať, že dotyčný chlapec je práve z tej sorty „wanna be trénerov“. 
 
Ako najrýchlejšie dosiahneme pri cvičení výsledok?
 
Pri pravidelnom trénovaní (tri až štyrikrát do týždňa ) sa prvé väčšie adaptačné zmeny začínajú prejavovať o šesť až osem týždňov.
 
 
Čo je to WOD a prečo vlastne funguje na crosse tabuľový systém? Má to nejaký väčší zmysel?
 
WOD  je skratka pre Workout of the day – čo v crossfit terminology znamená Tréning, ktorý sme dnes trénovali. Tabuľa ako aj tréningové denníky zaznamenávajú vaše dosiahnuté výsledky v tréningu  (či už výsledný čas alebo množstvo práce vykonané v danom čase) a tým je vaše trénovanie systematickejšie z dlhodobého hľadiska a, samozrejme, má aj motivačnú funkciu.
 
Crossfit, ak sa nemýlim, je spájaný s proteínovou nízkosacharidovou diétou alebo paleo stravou. Je dôležité dodržiavať túto stravu? Prečo?
 
Áno, v rôznych crossfitových literatúrach sa dočítate o Zone diet, Paleo Diet. Z vlastnej skúsenosti odporúčam prečítať si materiály o týchto diétach a pri stravovaní sledovať, ako konkrétne stravovacie návyky (či už paleo, ketogénna, nízkosacharidová diéta) pôsobia konkrétne na vás.  Ja napríklad paleo diétu dodržiavam na „zdravých“ 70 percent a mám aj svoje cheating days. To je veľmi dôležité.
 
Čím je podľa teba crossfit lepší oproti iným cvičeniam?
 
Pri správnom nastavení ľudí baví, vytvára komunitu, motivuje a prináša VÝSLEDKY!!!
 
Profil:
Dominik Hopjak (27) – Red Royal Crossfit Team
Absolvent FTVš UK – odbor šport a zdravie – fitness, držiteľ mnohých certifikátov
(fitness, kettlebell level 1,2, SM system, CrossFit – level 1, 2, TRX, RedCord, RehaSpring atď.) K jeho spokojným klientom a klientkám patria Simona Slobodníková-Brnová, Marek Ťapák, Janka Hospodárová, aj náš Andy Kusalik. 
 
Zdroj a foto: La Femme

- - Inzercia - -