Dnes je štvrtok, 20.september 2018, meniny má: Ľuboslav, Ľuboslava
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Psychologička tvrdí: Prváci mobil do školy nepotrebujú

august 20, 2013 - 14:33
"Prváci či druháci základnej školy mobilný telefón v škole nepotrebujú. Na tom, aby deti mali pri sebe mobilný telefón, skôr trvajú rodičia, ktorí sú úzkostliví a boja sa o svoje deti", upozorňuje psychologička Denisa Maderová.
V období, keď sa žiak učí fungovať v kolektíve a učí sa pravidlám, pri sebe telefón nepotrebuje, upozorňuje Maderová. „Deti, no najmä rodičia by mali dôverovať učiteľom, že vedia, čo robia,“ hovorí. Mali by im dôverovať v tom, že počas vyučovania za rodiča preberú výchovu a na deti dohliadnu, a teda ich rodičia nemusia nepretržite kontrolovať. Navyše ak rodič mení program tým, že dieťaťu zavolá, ho môže zneistiť. „Úplne stačí dohodnúť sa dopredu, kedy rodič po dieťa príde a ono ho tam počká, nemusí mu stále vyvolávať,“ doplnila psychologička. Mobilný telefón v škole podľa Maderovej možno zvážiť pri tretiakoch či štvrtákoch. „Ale mám skúsenosti, že deti tie mobily ani nepoužívajú,“ dodala. Mobilné telefóny tiež môžu počas vyučovania vyrušovať učiteľov, čo potvrdil aj riaditeľ Gymnázia Ladislava Sáru a prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií SR Pavel Sadloň. „S telefónmi bojujeme každý deň v škole. Sme v tom štádiu, že žiak silnejšie reaguje na zvuk telefónu ako na hlas učiteľa,“ uviedol Sadloň. Upozornil na to, že technológie by mali ovládať ľudia a nemalo by to fungovať naopak. „Deti nie sú pripravené na používanie technológií, vedia ich používať, ale nevedia triediť informácie,“ upozornil riaditeľ gymnázia. 
 
Prvé základy práce na počítači by si mali deti postupne osvojovať v škole, keď o tom rozhodne učiteľ. Na prvom stupni by však deti tablet či notebook so sebou do školy nosiť nemali, hovorí psychologička. Pri počítači by mali deti na prvom stupni základnej školy stráviť hodinu až dve denne, potrebné je však činnosti striedať. „Potom si môže dieťa zahrať nejakú spoločenskú hru s rodičom, ísť si zašportovať alebo niekde do prírody,“ dopĺňa Maderová. Na druhom stupni je práca na počítači pre dieťa dôležitejšia, ak si však chce do školy nosiť vlastný notebook, musí to prispôsobiť pravidlám školského poriadku a daného učiteľa. 
 
Používanie počítačov a iných technológií však má podľa psychologičky aj pozitíva. Počítač napríklad môže vyvolať u detí záujem o učenie tým, že mu k výkladu ponúka obrázky, tabuľky a grafy, a teda si vie danú problematiku ľahšie predstaviť. Počítač tiež podľa psychologičky vedie dieťa k samostatnosti pri učení, keď si informácie musí vyhľadať, vybrať a pospájať. Internet a sociálne siete podľa Maderovej podporujú kontakt s inými deťmi, a to pri špeciálnom type detí, ktoré sú introvertné a bojazlivé. Technológie však so sebou prinášajú aj niekoľko rizík. „Ak deti preferujú len túto formu, dochádza k ilúziám o tom, aký je človek, s ktorým komunikujú na internete, ide o nereálny svet,“ dodáva psychologička. Zverejnené informácie a fotografie detí tiež môžu byť zneužité. Práve tam je podľa psychologičky priestor pre kontrolu zo strany rodičov. 
 
Zdroj: SITA

- - Inzercia - -