Dnes je nedeľa, 25.august 2019, meniny má: Ľudovít
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Sedíte často? Najčastejšie chyby pri sedavom zamestnaní

február 26, 2015 - 09:09
Ak pracujete v kancelárii, dôverne to poznáte. Bolesti v krížoch, stŕpnutý krk a ramená, mravčenie v prstoch. Na vine je nesprávne sedenie.
Radí fyzioterapeutka Mgr. Lenka Augustínová z kliniky celostnej medicíny MEDANTE
 
Každý zdravotný problém je potrebné riešiť komplexne. Výnimkou nie sú ani bolesti krížov či krčnej chrbtice, spôsobené zlým sedením.  Fyzioterapeutka Mgr. Lenka Augustínová z kliniky celostnej medicíny Medante používa komplexný prístup pri každom klientovi, ktorí navštívi jej ambulanciu. V prvom rade treba vždy nájsť príčinu vzniku obtiaží. Pri nesprávnom sedení je na vine takmer vždy zlá ergonómia kancelárie. A nie je to len o nesprávnej výške stola či stoličky. Aké sú najčastejšie chyby, ktoré robíme?
 
Monitor 
 
Monitor by mal byť umiestnený rovno, vo výške očí, vo vzdialenosti približne 60 cm od hlavy. Mnohí z nás robia tú chybu, že nemajú monitor rovno pred sebou, ale na strane. Ak takto budeme pracovať dlhší čas, môže vzniknúť svalová nerovnováha, spôsobená dlhodobým vytočením na jednu stranu.
 
Práca s laptopom
 
Dnes je bežné, že ľudia pracujú častejšie s laptopom, ako s klasickým počítačom, kde je monitor umiestnený oddelene. Tí, ktorí vymysleli laptop však pravdepodobne nemysleli na ergonómiu sedenia. Práca s ním nášmu pohybovému ústrojenstvu totiž veľmi neprospieva. ,,Je to preto, že monitor má umiestnený veľmi nízko, pohľad očí nesmeruje priamo a tým pádom je krčná chrbtica v predklone, čím veľmi trpia svaly okolo krku, “ vysvetľuje Lenka Augustínová. ,,Klasický monitor je pre správne sedenie omnoho vhodnejší. Preto svojim klientom odporúčam, aby si k laptopu kúpili externý monitor,” dodáva.
 
 
Klávesnica a myška 
 
Mnohí ľudia robia chybu aj pri práci s klávesnicou, a to v tom, že ju majú na stole príliš ďaleko od seba, naťahujú sa za ňou smerom dopredu, čo má takisto negatívny dopad na náš pohybový aparát. Ideálne je teda mať klávesnicu položenú na stole čo najbližšie k sebe. To isté platí aj o myške. Odporúča sa takisto používať pod ňu gelovú ergonomickú podložku, pretože aj zápästie potrebujete mať pri správnom sedení v tzv. neutrálnej polohe. Je to dôležité najmä pre ľudí, ktorí pracujú s grafickými počítačovými programami a myš využívajú častejšie ako klávesnicu. Ak majú zápästie permanentne v zlej polohe, môže dôjsť k utlačeniu nervu - nervus medianus a vzniká syndróm karpálneho tunela. Prejavuje sa brnením a tŕpnutím prstov. 
 
 
Sklon horných končatín
 
Uhol, ktorý by malo zvierať rameno a predlaktie pri práci s počítačom, je 90 stupňov. Vtedy sú ramená v neutrálnej polohe, takže netrpí šija ani krčná chrbtica. Ak je uhol ktorý zviera ramenná kosť a predlaktie väčší ako 90°, čo je veľmi častý jav, núti vás to ramená predsúvať dopredu, začnete sa hrbiť a hlava sa dostáva do mierneho záklonu.
 
Správna stolička
 
Výška stoličky je rovnako dôležitá ako výška stola. Mala by byť nastavená tak, aby obe chodidlá boli v kontakte s podložkou umiestnené presne pod kolenami a uhol medzi stehnom a kolenom bol 90°- 110°. Ak si kupujete stoličku do kancelárie, mali by ste skutočne vyberať precízne a nespoliehať sa na to, že to, čo je drahé je aj dobré. Kvalitné ergonomické stoličky sa dajú kúpiť aj za ,,normálnu” cenu. Správna kancelárska stolička je taká, na ktorú keď si sadnete, opiera sa každá časť vašej chrbtice, takže opierka by mala mať esovitý tvar. Pokiaľ nemáte k dispozícii ideálnu stoličku, môžete si pomôcť rôznymi špeciálnymi opierkami na chrbticu, ale aj tu sa treba mať napozore. ,,Je častou chybou, že klient používa nesprávnu opierku pod driekovú časť chrbtice, ktorá spôsobí, že sa v tejto časti až príliš prehýba a dochádza k tzv. hyperlordóze, čo vzhľadom na zaťaženie medzistavcových platničiek nie je v poriadku,” upozorňuje fyzioterapeutka.
 
Sedenie s preloženými nohami
 
Ľudia často sedávajú s preloženými nohami – muži majú svoj spôsob a ženy svoj, ale robia to často obe pohlavia. ,,Pri ženskom spôsobe prekladania si nohy cez nohu dochádza v bedrovom kĺbe k tzv.decentrácii (vychyľovaniu hlavice bedrového kĺbu z jamky), a keď príde takáto klientka ku mne do ambulancie a ľahne si, vidím, že jej chodidlá zabiehajú dovnútra a vo väčšine prípadov má obmedzenú vonkajšiu rotáciu v bedrovom kĺbe. Mení sa nastavenie tohto kĺbu, hlavica sa vysúva z kĺbovej jamky a noha sa predlžuje niekedy aj o 1cm. To rieši napríklad dornova metóda, ktorou sa dá zacentrovať kĺb späť do jamky a dĺžka končatín sa vyrovná. Ak však budete v nesprávnom stereotype pokračovať, tento problém sa opäť vráti.” 
 
Prvá pomoc pri nesprávnom sedení
 
  • Hlboký drep v ktorom zotrváte asi 45 sekúnd. Drep je pre človeka veľmi prirodzená poloha. Nedávno sa dokonca zistilo, že táto poloha je výborná aj pri vyprázdňovaní. Naše ,,civilizované” záchody teda nemajú s ergonómiou nič spoločné. 
  • Hlboký predklon v sede na stoličke
  • Zatlačte na močový mechúr zvnútra (nevťahujte bruško, zvnútra ho rozpínajte) akoby ste chceli ísť na záchod a pritom sa jemne vyťahujte z pásu smerom nahor. Spevníte si tak svaly panvového dna a celý vnútrobrušný lis.
 
Sedenie v aute 
 
,,V Medante často riešime aj sedenie v aute, pretože dnes už mnoho ľudí strávi veľa času na pracovných cestách. Klienti sa nám sťažujú na to, že pri každom výtlku pocítia v chrbtici bolesť. Vtedy jej treba odľahčiť práve spomínaným zatlačením na mechúr, pričom je dôležité sedieť čo najviac vzpriamene a dýchať do bránice."
 
Autor: Zdravie rodiny
Foto: RED, thinkstock

- - Inzercia - -