Dnes je štvrtok, 13.december 2018, meniny má: Lucia
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Talent - neľahký údel či dar?

december 07, 2010 - 11:08
Niekedy sa nám môže zdať, že za posledné roky sa s talentovými súťažami stretávame až príliš často. Mnohí tí, ktorí sa na podobnej súťaži zúčastnili, však zažiarili len na chvíľku a dnes už o nich takmer nič nevieme. Sú však aj ľudia, ktorí sa mladým talentom venujú takmer nezištne a vychovávajú z hviezdičiek skutočné budúce hviezdy divadla, filmu, literatúry či hudby.
Slovenský básnik, maliar, textár  a vydavateľ Daniel Hevier umožňuje vo svojom vydavateľstve debutovať mladým adeptom poézie či prózy, teda objavuje a rozvíja talenty, ktoré sa neskôr môžu svojím nadaním aj živiť. Sám o svojej práci vraví: „V mojom vydavateľstve Hevi vyšli nielen básnickí a epickí debutanti (Macsovszky, Beňová, Svetko, Bulík a mnohí iní), ale napríklad aj Július Satinský, ktorý u mňa debutoval Rozprávkami uja Klobásu ako autor pre deti. Práve on je príkladom, ako občas treba prísť za autorom a posmeliť ho, že má na to, vydrankať od neho texty a venovať im editorskú pozornosť. Zlí a slabí autori chodia sami, talentovaných a kvalitných treba vyhľadávať.“

Hevier má dokonca čosi ako tvorivú dielňu, vedie kurzy tvorivého písania a kreativity vôbec, od týždňových táborov až po internetovú formu s jednotlivcami.
O jeho rady je určite záujem, pretože ide o profesionála, ktorý svoj talent dokázal už mnohými úspešnými titulmi knižiek. Keď som sa ho spýtal, či občas sleduje rôzne televízne talentové súťaže a či si myslí, že skutočne pomáhajú podporovať úsilie nadaných mladých ľudí, alebo sú to len nablýskané mašinérie na výrobu peňazí, čo mnohým prinesú skôr sklamanie, než by u nich objavili skutočné hodnoty, na ktorých sa dá stavať, netajil určitú skepsu: „Myslím si, že je to aj tak, ako vravíte, a v niektorých prípadoch ide skutočne len o marketingová záležitosť, no vo vzácnych prípadoch tieto programy môžu objaviť aj naozajstný talent.“

Alena Michalidesová pracuje ako pedagogička s talentovanými mladými denne. Jej divadlo Úsmev, ktoré funguje od roku 1977, vychovalo viac generácií hercov, z ktorých sú dnes skvelí profesionáli. Má ona recept na to, ako rozoznať talent na prvý pohľad? „Pedagóg nemusí ihneď rozoznať talent. Každý študent počas štúdia objavuje svoje možnosti a schopnosti. Pedagóg na neho môže pôsobiť inšpiratívne. Ak vzbudí motiváciu neustálej prirodzenej tvorivosti študenta – sú to úspešné kroky. Vtedy začína pedagóg ustupovať do úzadia a preberá rolu sprievodcu alebo konzultanta v jeho tvorbe.“

No vzniká tvorivá herecká osobnosť z každého študenta? Alena Michalidesová nepochybuje, že na bratislavskom konzervatóriu, kde učí pantomímu, javiskovú reč a umelecký prednes, je aj dnes veľké množstvo talentovaných študentov a o svojej zaujímavej, ale náročnej profesii dodáva: „Z pohľadu pedagóga sa pozerám na každého študenta ako na potenciálnu tvorivú osobnosť. Niekedy už počas štúdia dokáže študent svojím nasadením predznamenať svoju originalitu, ktorú bude v zrelom veku prezentovať. Je to vec cieľavedomosti. Jestvuje aj možnosť, že talent sa nevyvíja a presadí sa študent, ktorý zapadá do typológie požiadaviek praxe.“ To, že svoju prácu robí dobre a poctivo, dokladajú úspechy jej študentov. Veď kto by nepoznal plejádu jej bývalých žiakov – vynikajúcich mladých hercov, akými sú Zuzana Fialová, Zuzana Kapráliková, Kristína Turianová, Andrea Karnasová, Zuzana Norisová, Marián Labuda mladší, Erik Peťovský či  mladučká muzikálová hviezda Nela Pocisková.

Asi najväčšiemu tlaku sú vystavení mladí ľudia z prostredia šoubiznisu, speváci, začínajúci muzikanti, ktorých život sa môže ľahko zmeniť na hektický kolotoč. Hotely, koncerty, televízia, často až nepatričná pozornosť médií. Nečudo, že niektorí siahajú po alkohole, dokonca drogách, rozpadávajú sa im vzťahy a niekedy sa ich kariéra začína a končí pri jednom narýchlo zlátanom cédečku, o ktoré nie je záujem. Peter Nagy, stálica slovenskej populárnej hudby, ktorý pomohol takým talentom ako Miška Paštéková či Martin Madej, si myslí, že najdôležitejšia pre vývin speváckeho talentu je čo najväčšia podpora rodičov: „Z vlastných skúseností viem, že je to nevyhnutné, keďže sa musia svojim deťom venovať aj organizačne, tá podpora a dôvera musí byť skoro absolútna.“

A čo podobnému talentu, naopak, najviac škodí? Aj v tom má Nagy jasno: „Myslím si, že najmä to, ak niekto uverí, že elektronika ho môže nejakým spôsobom zachrániť. Dnes nahráte album pokojne aj v obývačke, existujú dolaďovacie stroje a veľa nielen mladých tomu uverí a potom, keď sú nútení zaspievať naživo, viacerí zistia, že to vlastne až tak nevedia. Prípadne im to oznámi porota v nejakej súťaži, čo je oveľa horšie.“ Hoci dnes Peter Nagy nespolupracuje so žiadnym mladým interpretom, na budúci rok sa chystá vyhľadať talentované deti, ktoré by mali spievať jeho staré hity. „Čaká ma asi dosť ťažké hľadanie, pretože dnešné deti sú mnohé najmä veľkými internetovými konzumentmi a nemajú pre svoje talenty až takú podporu.“

Autor: ANDRIJAN TURAN
Foto: Archív

- - Inzercia - -