Dnes je streda, 14.november 2018, meniny má: Irma
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Nedovoľte stresu, aby vás ovládol!

jún 10, 2018 - 10:55
„Daroval som všetkým rečiam sveta slovo stres,“ napísal v roku 1982, krátko pred svojou smrťou kanadský lekár, biológ, chemik a endokrinológ Hans Selye, ktorý bol predsedom Medzinárodného výskumu stresu. Určite však netušil, že slovo „stres“ bude raz tak často používané, existuje vraj až dvesto jeho definícií. No so stresom sa dá bojovať.

Premietnite si v duchu, koľkokrát denne toto slovo vyslovíte. Zrýchlený tep, napätie v svaloch, sucho v ústach, zrýchlené dýchanie, rozšírené očné zreničky. Takto sa prejavuje stres fyzicky. Ďalšími príznakmi sú červenanie sa, potenie, trasenie, bolesti hlavy, silné búšenie srdca, nechutenstvo, nadmerná chuť do jedla, hryzenie si nechtov. Depresia, hnev a netrpezlivosť. Dochádza tiež k zmenám nálad, k napätiu, k únave, k podráždenosti, prípadne sa dostavia citové výbuchy, plač a strach, takisto narušenie spánku, nespavosť. Človek má tiež tendenciu robiť viac vecí naraz.

Stres môže vyvolať až agresivitu a obmedzenie komunikácie a má za následok zníženie pracovného výkonu alebo zhoršenie prospechu v škole. Je to skrátka odpoveď organizmu na záťaž. Stres môže byť v istej miere aj príjemný a motivujúci. V takom prípade zlepšuje výkon a tvorivosť a niektorí ľudia bez neho ani nemôžu žiť, resp. podávať dobré pracovné výkony. Pozitívny stres pociťujeme ako určité rozochvenie, očakávanie čohosi radostného a nepociťujeme ho ako nepríjemný. Špecifický druh stresu si dokonca úmyselne navodzujú milovníci adrenalínových športov. Po takomto strese prichádza uvoľnenie.

Rozlišujeme takzvaný eustres – teda pravý stres, ktorý podporuje zdravie a výkonnosť – a distres, čiže rušivý stres, vyvádzajúci z rovnováhy. Musíme nad ním získať kontrolu, aby nás celkom nepohltil. Predovšetkým treba vedieť identifikovať stresové situácie a stresové prostredie, rozpoznať stresory, teda veci, ľudí a situácie, ktoré a ktorí nás stresujú.

7 rád ako predísť stresu

1. Relaxujme – krátky spánok, sauna, odpočinok, meditácia, hlboké dýchanie sú účinné postupy pri znižovaní vplyvu stresu.

2. Utečme – všetko, čo pomôže našej mysli odpútať sa od stresora, je účinné. Počúvajme hudbu, venujme sa koníčkom, ponorme sa do takej činnosti, ktorá pohltí celú našu myseľ.

3. Cvičme – hladinu stresu znižuje akákoľvek fyzická aktivita, najlepšie je však cvičenie s veľkými nárokmi na spotrebu kyslíka.

4. Vizualizujme – zahľaďme sa na nejaký predmet. Potom si zatvorme oči a vybavme si ho vo svojej zrakovej predstave. Nakoniec opäť otvorme oči a presvedčme sa o svojej vizualizácii. Pomáha to zbaviť sa nesústredenosti, preskakovaniu pozornosti z predmetu na predmet. Nakoniec tento spôsob meditatívneho pozorovania sústredením pozornosti príjemne upokojuje.

5. Smejme sa – je vedecky dokázané, že desať minút srdečného smiechu nám zabezpečí dve hodiny pokojného spánku. Zdá sa, že smiech je výraznou zložkou pomáhajúcou pri regenerácii organizmu.

6. Vyhľadávajme úľavu – nachádzajme si spôsoby, ako stresu uniknúť. Využime nielen vlastnú tvorivosť na to, aby sme znížili stres. 

7. Jedzme a pime striedmo – rozumné množstvo jedla a nealkoholické nápoje pomáhajú znížiť kyslosť obsahu žalúdka a normalizovať jeho hodnotu, ktorá je pri strese zvýšená.   

Foto: Shutterstock

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -