Dnes je utorok, 20.november 2018, meniny má: Félix
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Svoje telo nenechajme vyhladovať

marec 30, 2014 - 19:17
„Vytvorte si vlastný zdravý životný štýl, v ktorom sa budete cítiť dobre,“ odporúča Kateřina Dušková, nutričná poradkyňa na Klinike alternatívnej medicíny Terra Medica.
Predveľkonočné obdobie pôstu pre mnohých ľudí znamená skôr kresťanský prežitok, hoci odborníci na výživu nespochybňujú jeho zdravotnú prospešnosť. Máme podľa vás zaradiť do životosprávy aj pôst?
Pôsty, ak hovoríme o pôstoch, pri ktorých odmietame potravu či určité druhy potravín, odľahčovacie dni či detoxikácie, nemám rada a ani ich klientom neodporúčam. Pre ľudí so zdravotnými problémami môže pôst predstavovať aj výrazné riziko. Počas pôstu telo hladuje. Ak neplánujete celý pôstny deň stráviť v posteli, ale chcete pracovať ako vždy, teda energiu vydávať, musíte ju aj prijímať. Ak chcete podávať kvalitné výkony, musíte telu dopriať kvalitné palivo. Preto skôr odporúčam ľuďom stravovať sa racionálne a vyvážene, aby ich telo maximálne zužitkovalo všetko, čo prijme. Dôležitý je najmä príjem vlákniny, ktorá ako „umývačka čreva“ vezme so sebou všetko, čo je pre telo nežiaduce. Kompenzovanie nezdravého jedálnička jednodňovým pôstom nič nerieši.
 
Na klinike Terra Medica pripravujete stravovacie režimy pre ľudí s rôznymi zdravotnými problémami. Strašiakom číslo jeden je v súčasnosti obezita. Nedokážeme si aj sami redukovať nadmernú hmotnosť? 
Keď naozaj chceme, dosiahneme všetko. No väčšinou sa nám veľmi nechce... Navyše, často riešime redukciu váhy nesprávne, takže si môžeme ešte viac ublížiť. Preto je dobré obrátiť sa na odborníka. Opatrne aj s módnymi diétami – presvedčte sa najprv, že diéta, ktorú chcete vyskúšať, je overená lekármi. Na našej klinike používame medicínsky podloženú a odskúšanú  tzv. bielkovinovú ketogénnu diétu. Ide o komplexný spôsob zdravej redukcie hmotnosti na úkor tukového tkaniva. Jej prednosťou sú liečivé účinky pri poruchách metabolizmu cukrov a tukov. Pozitívne ovplyvňuje liečbu počiatočných fáz cukrovky II. typu, ako aj ochorení pri poruchách lipidového spektra. Ako jedna z mála diét nie je zameraná len na redukciu hmotnosti, ale aj na trvalú zmenu životného štýlu. 
 
Ako presne táto diéta funguje?
Zabezpečením prísunu dostatočného množstva vysoko kvalitných bielkovín s pokrytím celého spektra potrebných aminokyselín minimalizujeme stratu kostrovej svaloviny ako možného zdroja energie po spotrebovaní glykogénových zásob. V takomto prípade pri súčasnom vynechaní sacharidov v potrave organizmus nemá iný zdroj energie ako zásobné tukové tkanivo. Tukové tkanivo podlieha biodegradácii, postupnému rozkladu, až do vzniku tzv. ketolátok, teda acetónu, kyseliny acetoctovej, kyseliny betahydroximaslovej, ktoré sa stávajú náhradným zdrojom energie pri zabezpečovaní normálneho fungovania organizmu. Tento fyziologický stav má za následok pasívne odbúravanie tukových zásob. Diéta je rozdelená do štyroch fáz. Pokiaľ ide o redukciu hmotnosti, najúčinnejšie sú prvé dve fázy. Dochádza v nich k najvyšším úbytkom tukového tkaniva (až 10 kilogramov za mesiac). Pomocou 3. a 4. fázy sa postupne vraciame k racionálnemu stravovaniu so zreteľom na dlhodobé udržanie dosiahnutých výsledkov.
Nutričná poradkyňa Kateřina Dušková
 
Ktorá veková skupina je „najposlušnejšou“ časťou vašej klientely? 
Asi najväčšiu časť z nej tvoria ženy v menopauze. Práve u nich je redukcia hmotnosti pomocou bielkovinovej ketogénnej diéty veľmi účinná. Klientky vidia výsledky už po prvom týždni užívania instantných bielkovinových prípravkov, čo ich dostatočne motivuje, aby v programe  pokračovali. Ketolátky prirodzenou cestou navodzujú pocit nasýtenia, čo znamená, že počas redukčného programu nehladujú. Ketolátky majú aj mierny psychostimulačný účinok, ktorý spôsobuje veľmi dobrú psychickú znášanlivosť tohto diétneho postupu.
 
Vaši klienti teda od vás dostanú diétny plán a instantný prípravok? 
Vždy musia najprv absolvovať vstupné vyšetrenie, ktorého súčasťou je zdravotný dotazník. Vysvetlíme im metódu redukcie hmotnosti a odmeriame ich na prístroji InBody 230. Z dotazníka vyplynie, či je tento spôsob redukcie pre nich vhodný. Ak áno, vstupujeme do 1. fázy, pri ktorej budete jesť len instantné bielkovinové prípravky s povolenými druhmi zeleniny a dodržiavať primeraný pitný režim. Počet instantných prípravkov, ktoré sú v slanom a sladkom variante a počas dňa sa striedajú, závisí od vašej aktuálnej hmotnosti a ich príprava je veľmi rýchla. Kúpite si ich u nás a množstvo sa napočíta presne do ďalšej konzultácie, keď vás opäť odmeriame. Pri prvej návšteve dostanete aj šejker na ich prípravu a detailný diétny manuál. Po celý čas máte k dispozícii nutričného terapeuta aj prostredníctvom mailu alebo telefónu.  
 
Čo vlastne býva najčastejším spúšťačom priberania? 
Depresia, stres, tehotenstvo, ochorenie štítnej žľazy, menopauza, pribúdajúci vek i ďalšie problémy môžu byť dôvodom zvyšujúcej sa hmotnosti, ale tým zásadným je nedostatok pohybu a zlá životospráva.  
 
Mali by sme jesť, keď sme hladní, alebo keď je „čas na jedlo“?
Nemali by sme nechávať telo hladovať. Vtedy si vyčerpáva vlastné zdroje, ktoré si, žiaľ, nevezme z tukových vankúšikov, ale odbúrava aktívnu svalovú hmotu. Ak vyhladovaní prídeme domov, zjeme všetko, na čo siahneme. Vyhladované telo nerieši, či to, čo konzumujeme, je zdravé. Navyše, ak hladuje, automaticky prepne do úsporného režimu a dôjde k spomaleniu metabolizmu. Takmer všetko, čo v tejto fáze zjete, telo nespáli, ale uloží si vo forme tuku na „horšie časy“. No keď sú „horšie časy“ takmer každý deň, nečudujme sa, že ručička na váhe sa posúva smerom nahor.
 
Viac sa dočítate v SLOVENKE!
 
Podobné články:
 
 
 
DENISA MARINKOVIČOVÁ
Foto: Dušan Kittler

- - Inzercia - -