Dnes je štvrtok, 15.november 2018, meniny má: Leopold
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Tvaroh je biele zlato!

február 24, 2015 - 11:24
Hrudkovitý mliečny produkt, ktorý má šikovné využitie v kuchyniach, poznáme všetci. Je vynikajúci na všetky spôsoby – na slano, na sladko, do koláča, do nátierok, šalátov, do tradičných slovenských jedál, ktoré sa dajú nájsť v blízkosti salašov. Ale nie je to len o chuti. V tvarohu sa skrýva skutočné bohatstvo pre naše zdravie.
Po odporúčaniach výživových poradcov sa dá na tvaroh pozerať aj trocha inak. Keď vám ho predstavíme ako vysoko koncentrovanú bielkovinu, ktorá v sebe nesie minimum sacharidov a poteší množstvom vápnika, stáva sa z tvarohu nielen bežná potravina, ale malý zázrak pre každého, kto sa aspoň trocha zaujíma o zdravú výživu a nie je mu ľahostajné vlastné telo. 
 
 
Po stopách tvarohu
 
Na Slovensku máme aj také dediny a mestá, kde sa tvaroh označuje pomenovaním biely syr. Na jeho výrobu potrebujeme mlieko, ktoré má bežný obsah tuku, pridanou surovinou je syridlo a mliečne kultúry. Tvaroh je možné konzumovať bez úpravy, taktiež aj upravený, ale to už zrejme viete. Jednoduché je zbehnúť do obchodu a nakúpiť si tvaroh na kilá, kto má možnosť výletu na salaš, ten najčerstvejší tvaroh určite ocení. Experimentátori si môžu vlastný tvaroh vytvoriť aj doma. Z trvanlivého mlieka sa vám to však nepodarí – chýbajú mu práve potrebné baktérie, ktoré sú z takéhoto mlieka cielene odstraňované. Teda ak sa vám podarí zohnať prírodné mlieko, vlastniace prívlastok „čerstvé“, máte vyhrané – či už ho získate priamo od zvieratiek, ktoré mlieko dávajú, alebo mlieko predávané v sklených nádobách, novodobých mliečnych automatoch alebo tradičných vreckách. 
 
 
RECEPT NA DOMÁCI TVAROH
 
Na 450 g tvarohu cca 3 l mlieka (domáce nepasterizované kravské mlieko alebo mlieko z automatu)
 
Postup:
Mlieko nalejeme do hrnca a necháme pri izbovej teplote kysnúť asi 2 – 3 dni na hustú „kyšku“. Potom hrniec s hustou zmesou preložíme a na miernom ohni prihrievame asi na teplotu 60 – 70 °C. Nemiešame! Keď sa po krajoch začne vytvárať biela tekutina, hustá hmota sa zrazí do stredu a na povrchu  sa vytvorí bohatá pena, odstavíme a prelejeme cez sitko. Tvaroh v ňom necháme asi pol hodinu nad hrncom stiecť. Tak a váš domáci BIO tvaroh je hotový.
 
 
 
Vyberte si ten ,,svoj“
 
Základná klasifikácia tvarohov zahŕňa tvaroh mäkký, odtučnený, nízkotučný, polotučný, tučný a tvrdý, ktorý je využívaný najmä na strúhanie. Tvaroh je najčastejšie produkt z kravského mlieka, no existuje aj tvaroh ovčí či kozí. Ak máte v pláne redukčné stravovanie, trpíte nadváhou, cukrovkou alebo obezitou – siahnite po nízkotučnom tvarohu. V prípade, že je vaším cieľom zvýšenie prísunu energie, ste športovec, podvyživený človek alebo osoba so slabou výživou, pre vás je určený tvaroh tučný. Ak by sme mali odporučiť univerzálny konkrétny tvaroh, hovoríme o polotučných tvarohoch, ktoré nemajú v sebe takmer žiadne sacharidy, bielkovín je tu obsiahnutých, naopak, až dvojnásobné množstvo. Kvalita tvarohu sa neznižuje, ak máte v nádobke s ním mliečnu tekutinu. Ide o zvýšený podiel sušiny v tvarohu, vďaka čomu tvaroh chutí „suchšie“, no jeho energetické hodnoty tým neklesajú. Priemernej dospelej osobe sa odporúča skonzumovať denne 1000-1200 mg vápnika, takže hor sa na tvaroh. 
 
Tvaroh nie je pre každého
 
Pokiaľ sa venujete kulturistike a túžite po naberaní 
svalovej hmoty, odporúčame vám jesť dostatok tvarohu, predovšetkým pred spaním. Je to kvôli kazeínu, šikovnej bielkovine, ktorá sa vyznačuje nižšou mierou trávenia, čo v praxi znamená, že sa budeme cítiť dlho sýti. Svalom zabezpečí pevnosť a energiu na rast a správne fungovanie. Ale sú aj ľudia, ktorým ,,biele zlato“ vyslovene škodí. Tvarohu musia povedať nie ľudia, ktorých organizmus netoleruje laktózu. Bielkoviny v tvarohu neprospievajú tým, ktorých trápia ťažkosti s obličkami. 
 
 
POZOR! 
 
Domáci tvaroh jedzte vždy čerstvý, keďže neprešiel pasterizáciou. Konzumovať starý tvaroh telo nepoteší, pretože v ňom hrozí množenie nebezpečnej listérie. 
 
 
 
5 DÔVODOV, PREČO JE TVAROH VYHĽADÁVANOU FITNESS POTRAVINOU
  1. Ľahká stráviteľnosť – bielkoviny obsiahnuté v potravinách sa trávia vo všeobecnosti ťažšie, pre tvaroh to neplatí.
  2.  Lichotivá energetická hodnota – iba cca 160 kcal nájdete v množstve 150 gramov tvarohu, pričom tukov a cholesterolu je tu skutočne minimum, zároveň neobsahuje ani transmastné kyseliny.
  3. Obsah mnohých užitočných vitamínov (A, B6, B12, C, D, E) a minerálov – kyselina listová, betakarotén, riboflavín. Nájdete tu aj vápnik, horčík, draslík, zinok, fluorid, selén... A to už ani nehovoríme o početnom zastúpení omega-3 a -6 nenasýtených mastných kyselín. 
  4. Vynikajúci prostriedok pre naberanie svalovej hmoty. Obsahuje tzv. pomalé bielkoviny. 
  5. Ocenia ho aj seniori a ženy v prechode. Je bojovníkom proti osteoporóze a znižuje v krvi cholesterol. 
  6. Ani po tepelnej úprave sa neznižujú jeho skvelé nutričné hodnoty. 
 
Miroslava Brindová
Foto: RED, thinkstock

- - Inzercia - -