Dnes je utorok, 01.december 2020, meniny má: Edmund
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

9 tipov, ako sa stravovať v karanténe

apríl 29, 2020 - 18:00
Mnoho času stráveného doma mimo štandardný režim sa môže negatívne podpísať na našom zdraví aj na postave. Z tejto situácie sa však dá aj vyťažiť. Posilnite si nielen svoje zdravie, ale aj omladnete a zatraktívnite svoju postavu.

Cvičenie je len jedným z mnohých faktorov, ktorým môžeme na sebe, svojom zdraví a postave pracovať. Všetko by sa malo začať myšlienkou, že tento čas využijete pre seba. V štandardnom režime totiž pravdepodobne nemáte „čas“ skúšať nové činnosti. Teraz (v čase koronakarantény) má mnoho z nás viac času na seba. Nemajte strach skúsiť aj nové veci. Zmena si žiada zmenu. Doslovne to znie takto: „Ak chceš niečo zmeniť, tak musíš niečo zmeniť.“

1. Zeleninová hostina

Je mnoho druhov zeleniny. Iste ste už dlhšiu dobu nejakú nechutnali alebo ste niektoré nejedli ešte vôbec. Teraz je ten čas. Prípadne si zvoľte tie druhy zeleniny, ktoré poznáte a viete si na nich pochutiť. Ak takéto druhy zeleniny máte, urobte si zeleninovú hostinu. Zabezpečíte si tak veľký objem jedla s množstvom prospešných látok a malým množstvom kalórií.

2. Pôst (bez mäsa)

Dočasne (1 deň) úplne vyraďte zo svojho jedálnička mäso a mäsové výrobky. Ak ste tradičný „mäsožrút“, prídete nato, že jedným (ani dvoma) dňom bez mäsa sa váš svet nezrúti. Vhodnou voľbou môže byť tiež bezmäsitý deň skombinovať so zeleninovou hostinou. To však nemusí byť podmienka, berte to len ako tip.

3. Pôst

Pôst je v podstate krajší názov pre hladovku. Aj keď to možno neznie príliš lákavo (a bezpečne) opak je pravdou. Pôst znamená nejesť nič alebo maximálne 1-2 malé jedlá počas dňa. Niektoré zdroje uvádzajú hodnotu týchto jedál max. 400 kalórií. Postenie je staré ako celý náš svet a tiež sa považuje za veľmi účinnú liečebnú metódu (v prípade, že je realizovaný rozumne). Príležitostné benefity pôstu siahajú ďalej ako len po to, že si „oddýchne“ trávenie a pomôžete tak svojej regenerácií. Asi najdôležitejší proces, ktorý v pôste stojí za zmienku je autofágia. Zjednodušene je to akýsi proces odvozu odpadov z tela. Odporúča sa piť len čistá voda, čaj, prípadne káva.

4. Spánok

Tým, že času je neúrekom, priestor pre regeneráciu tela by mal byť umožnení aj spánkom. Údajne sme ako civilizácia skrátili dobu spánku za posledných 10 rokov o viac ako 1 hodinu. Tento deficit sa môže negatívne podpisovať na našom zdraví. Okrem spánku ako prostriedku regenerácie je neodškriepiteľnou pravdou, že keď človek spí, neje. Čo je ďalší spôsob, ktorý pomôže vašej štíhlosti. Dôležité je tiež poznamenať, že čím je lepšie váš organizmus oddýchnutý spánkom, tým menej máte potrebu jesť.

5. Otužovanie

Otužovanie je momentálne trendom. Kúpať sa v zamrznutom jazere je veľmi štýlové. Okrem štýlovosti je potrebné uviesť, že rovnako ako pôst má veľmi veľa benefitov. Medzi tieto benefity (rovnako ako pôst) patrí napríklad prekonanie psychických bariér. Toto (seba)prekonanie zvyšuje našu sebadôveru. Vyššia sebadôvera znamená lepší život. Otužovanie nemusí znamenať zamrznuté jazero. Studená sprcha alebo vaňa tiež splnia základný účel. Tí menej smelí môžu začať aj s vlažnou vodou. Otužovanie tiež napomáha spaľovať tuk a aktivovať metabolizmus k väčšej spotrebe kalórií.

6. Učenie

Všetok tréning tela sa začína v hlave. A tam sa začína aj akákoľvek zmena. Čas, ktorý je momentálne „navyše“ ,môže byť efektívne využitý štúdiom. Doslova akýmkoľvek štúdiom – špecifické zručnosti, knihy, videá, hry, kurzy...Výber je skutočne neobmedzený.

7. Experimentovanie

Experimentovanie súvisí s bodmi uvedenými v tomto článku, ale i so všetkým čo vám príde na rozum. Všetko čo vás kedy zaujímalo a nemali ste na to čas, môžete teraz vyskúšať.Mojím experimentom je momentálne zabezpečiť plnohodnotné jedlo pre celú domácnosť (2 dospelý a 2 deti) do maximálnej hodnoty 5 euro. Aktuálne dominujú tieto tri jedlá: Ovsená kaša s ovocím a jogurtom, praženica s cibuľkou a chlebom, tofu soté so zeleninou.“ hovorí Ľuboš Gsch, tréner a autor kníh Začni cvičiť s POHYBom pre mužov a Začni cvičiť s POHYBom pre ženy.

8.Meditácia

Nie je to stav kedy niekto sedí v tureckom sede a bzučí. Ani tomu nič podobné. Meditácia je definovaná ako činnosť uvedenia sa do stavu väčšieho a hlbšieho sústredenia. Akejsi tichej bystrosti a múdrosti. K meditácií nemusíte byť nábožensky ani ezotericky založený. Proste využite meditáciu ako čas pre seba a so sebou samým. Vnímajte svoje pocity, telo a spoznávajte procesy, ktoré sa vo vás  odohrávajú. Meditácia je tiež jeden z liečebných postupov. Pomáha telu i duši.

9. Cvičenie 

„Som profesionálny fitnes tréner a bez cvičenia by tento článok nemohol byť kompletný. Cvičte, respektíve vykonávajte akýkoľvek druh cvičenia. Ak cvičeniu (silovému) priamo neholdujete, nenúťte sa do ‚super-tuk-spaľovacích‘ a svaly budujúcich cvičení. Zacvičte si len tak, z dlhej chvíle, pretože chcete urobiť niečo pre seba. Čupieť v drepe (drepieť), pilatesovať, kľukovať, jogovať alebo len zhlboka dýchať. Alebo čokoľvek iné, čo vám je sympatické. Toto všetko sú cvičenia, ktoré vám pomôžu využiť čas. Odreagujete sa a prospeje to tiež vašej mysli a rovnako ‚hlave‘,“ hovorí Ľuboš Gsch.

Týchto pár bodov vám pomôže cítiť sa aj v období karantény lepšie. Nemajú priamy vplyv na vašu postavu vo význame rysovania a definícií svalov. Prospejú vášmu zdraviu, triezvej mysli a minimalizujú vašu možnosť priberania. „Verím, však, že tí, ktorí aplikujú všetky uvedené body, zoštíhlia aj na tuku,“ dodáva Ľuboš Gsch.

- - Inzercia - -