Dnes je streda, 25.november 2020, meniny má: Katarína
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Jedzte len počas šiestich hodín denne a dostavia sa tieto benefity

máj 31, 2020 - 17:00
Vyhýbanie sa jedlu počas 16 až 18 hodín denne by mohlo byť kľúčom k liečeniu rôznych zdravotných problémov, uvádza štúdia zverejnená v The New England Journal of Medicine.

Autor štúdie, profesor neurovedy na Johns Hopkins University Mark Mattson, ponúka dve možnosti prerušovaného pôstu - jesť denne len počas 6 - 8 hodín a zvyšných 16 - 18 hodín sa postiť alebo takzvanú metódu 5:2, teda postiť sa dva dni v týždni, pričom v týchto dňoch môže človek prijať do 500 kalórií. Tie by podľa neho mohli lekári využívať ako prevenciu alebo súčasť liečby obezity, rakoviny, cukrovky a srdcových ochorení. Keďže je však tento výskum relatívne nový, odporúčajú monitorovanie pacientov a tiež ich postupné privykanie na rozsah pôstu.

Detaily výskumu

Prerušovaný pôst vedci skúmali na hlodavcoch i ľuďoch s nadváhou, pričom u oboch sa potvrdilo, že celkovo zlepšuje zdravotný stav. Nie je však jasné, či toto zlepšenie nie je dôsledkom úbytku hmotnosti. Striedanie medzi postením sa a jedením môže podľa Mattsona zlepšiť bunkové zdravie.

Klinické pokusy sa zároveň venovali len mladým a ľuďom v strednom veku s nadváhou, takže benefity nemožno zovšeobecniť pre všetky ostatné skupiny, upozornili tiež autori. Komplikáciu vidia aj v skutočnosti, že ľudia sú navyknutí jesť trikrát denne, takže hrozí, že akonáhle zmenia návyky, budú hladní, podráždení a nedokážu sa poriadne sústrediť. Ľudia sa taktiež chcú odmeniť po vykonaní ťažkej úlohy, a preto hrozí, že v dňoch, keď sa nepostia, prepadnú nezdravým stravovacím návykom.

Nedostatok potravy verzus prejedanie

Hormóny, ktoré telo produkuje, keď mozog nedostáva dostatok potravy, môžu podľa vedcov vyvolať prejedanie sa, no podľa Mattsona je to iba dočasné pokušenie. "Pacientom treba vysvetliť, že pocit hladu a podráždenosť sú spočiatku bežné, no po dvoch týždňoch až mesiaci, keď si telo a mozog zvyknú na nový spôsob stravovania, ustúpia," skonštatoval na záver.

Dodržiavali by ste takéto intervaly medzi jedlami aj vy? :-)

- - Inzercia - -