Dnes je sobota, 23.január 2021, meniny má: Miloš
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Čerstvá zelenina verzus mrazená. Táto štúdia vás prekvapí!

jún 22, 2020 - 12:00
Publikácia Jedlo lieči (Food Cures) prišla so zaujímavými závermi. Pokiaľ patríte k ľuďom, ktorí striktne dbajú na skladbu jedálneho lístka, určite vás budú zaujímať.
Foto: 

Teória, že varenie potravín ich zároveň ochudobňuje o dôležité živiny, pokrivkáva. Prívrženci tzv. raw food hlásia, že teplo ničí v potravinách enzýmy napomáhajúce lepšej stráviteľnosti stravy. V skutočnosti ale väčšinu enzýmov zničia žalúdočné kyseliny skôr, než by mohli priaznivo ovplyvniť trávenie. Naproti tomu, varenie dokáže napomôcť tráviacim procesom v tele tým, že zmäkčí vlákninu. Tú je potom jednoduchšie požuť, pričom sa z nej ľahšie uvoľnia živiny.

Vedci nedávno zistili, že varenie zvyšuje hladinu niektorých dôležitých látok v ovocí a zelenine. Napríklad, paradajková omáčka obsahuje 5-6 x viac antioxidantu lykopén ako surové paradajky, čím výrazne pomáha v boji proti rakovine prostaty. Teplo skutočne okráda čerstvé produkty o niektoré živiny, najmä citlivé na teplo alebo rozpustné vo vode. Tepelne spracované ovocie a zelenina sú ochudobnené o vitamín B6, C a najmä kyselinu listovú. Varenie však zvyšuje hladinu antioxidantov niektorých druhov zeleniny, hlavne kukurice a mrkvy.

Ako je to s mrazenou zeleninou?

Čerstvé ovocie a zelenina sú výživnejšie v porovnaní s mrazenými kúskami samozrejme v momente, keď sa odtrhnú. No čerstvé plodiny, ktoré máme možnosť zakúpiť si v potravinách, prešli od momentu uloženia do prepraviek dlhou cestou. Ich púť zo zahraničia na pulty našich obchodov trvala dlhé dni, neraz týždne. Málokto si uvedomuje, že počas prepravy a skladovania sa z plodín uvoľňujú prirodzené enzýmy a dochádza k stratám dôležitých živín.

Paradoxom je, že výrobcovia potravín narýchlo zmrazujú čerstvo pozbierané plody, čo napomáha uchovať v nich väčšie množstvo vitamínu A a minerálov. Dobrý príklad bol uvedený v štúdii v roku 1992. Tá ukázala, že mrazená zelená fazuľka mala dva razy toľko vitamínu C než čerstvá fazuľka zo supermarketu.

Záverom...

Pokiaľ nedáte dopustiť na čerstvé ovocie a zeleninu, nech sa páči. No nevyhýbajte sa ani jej úprave na pare, vo woku či mrazeným druhom. Napriek prevládajúcemu názoru, konzervovanie neochudobňuje ovocie a zeleninu o veľké dávky živín. Kým tepelné spracovanie môže znížiť podiel podaktorých cenných vitamínov, konzervované potraviny - napríklad tekvica a špenát, majú v skutočnosti vyšší obsah vitamínu A ako čerstvé.

- - Inzercia - -