Dnes je štvrtok, 22.október 2020, meniny má: Sergej
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Aká je história letiska Sliač

august 22, 2020 - 14:00
Tri duby bol majer, po ktorom pomenovali plochu, kde pristávali a odlietali lietadlá. Dnes je to malé, ale moderné letisko. Poskytuje kvalitné služby dovolenkárom aj manažérom, ktorí sa potrebujú rýchlo prepraviť na stredné Slovensko. Letisko Sliač má aj svoju históriu. Všetci sme sa na hodinách dejepisu učili o letisku Tri duby, ktoré sa používalo počas SNP. Aj to je kus histórie – a slávnej – ktorý sa spája s tunajšou pristávacou a odletovou plochou.

Kedysi to boli lúky, čo patrili gazdom z blízkych dedín a osád. V prvej polovici tridsiatych rokov minulého storočia prišli na ne sezónne cvičiť vojenské lietadlá,  Letecký pluk 3 generála letca M. R. Štefánika z Piešťan. Podľa blízkeho majera letiskovú plochu nazvali Tri duby. Obľúbili si ho aj nadšenci lietania a v novembri 1935 vznikol miestny Stredoslovenský aeroklub, ktorý bol súčasťou Aeroklubu republiky Československej. Pečiatku od vtedajšieho ministerstva, že skutočne ide o letisko, dostala plocha v apríli 1936. Po dohode s vlastníkmi pôdy „preklasifikovali“ lúky na trvalé letisko, čo následne schválil aj dekrét. Letisko dostalo aj povolenie na výstavbu budov a zariadení na leteckú činnosť. O pár mesiacov, v auguste 1936, odletel z letiska vtedy známy slovenský staviteľ Ing. František Novák za pracovnými povinnosťami do Bratislavy a späť. Bol to prvý súkromný pasažier, ktorý absolvoval civilný let zo Sliača. Dnešným jazykom povedané – bol to manažér, biznismen, čo išiel vybaviť do Bratislavy obchody. Rok 1936 bol medzníkom, keď oficiálne vzniklo dnešné Letisko Sliač. A tak sa dnes pýši osemdesiatštyriročnou históriou.

Menili mu názov

V roku 1935 bola v Európe napätá situácia – hitlerovské Nemecko dalo sebe vedieť. Na Sliači sa začala intenzívna vojenská letecká činnosť a prišla aj ďalšia letka Leteckého pluku 3 generála letca M. R. Štefánika. Budovali sa nové technické a ubytovacie kapacity pre letecký personál. Letisko bolo vtedy známe pod názvom Letisko Zvolen. V čase druhej svetovej vojny – počas Slovenského štátu v roku 1942 ho opäť premenovali na Letisko Tri duby. V tom roku prijalo letisko prvé dopravné lietadlo letiace na linke Bratislava – Vysoké Tatry s medzipristátím na letisku Tri duby. Na Sliač prileteli ôsmi pasažieri – kúpeľní hostia. V roku 1943 Slovenská letecká spoločnosť začala lietať na trase Bratislava – Letisko Tri duby – Prešov. Lietalo sa trikrát do týždňa a stroje Focke-Wulf Fw58 prepravili na linke vyše deväťsto pasažierov. V roku 1944 vtedajšie ministerstvo vnútra rozhodlo o premenovaní letiska Tri duby – civilný sektor na Letisko Sliač – kúpele. V tom istom roku skončila pravidelná letecká doprava v réžii Slovenskej leteckej spoločnosti, vypuklo totiž Slovenské národné povstanie.

Letisko a SNP

Letisko Tri duby v lete a na jeseň 1944 počas príprav a v priebehu Slovenského národného povstania napísalo významnú kapitolu svojich dejín. Letecký a pozemný personál zohral jedinečnú úlohu v podpore leteckej činnosti nad povstaleckým územím. Tak sa letisko stalo pojmom v historickej tradícii vojenstva, zvlášť letectva Slovenska a Československého štátu, má čestné miesto. Tento jeho historický vklad bol právom ocenený čestným pomenovaním  Letisko SNP

Obnova po vojne

Leteckú dopravu obnovili po skončení vojny v  júli 1945. V septembri rovnakého roku sa začala pravidelná vnútroštátna doprava na linkách Praha – Bratislava a Bratislava – Sliač kúpele – Košice. V tom čase sa začali formovať aj obnovené Československé aerolínie. Civilná časť letiska prešla rôznymi hospodárskymi formami. V novodobej histórii je dôležitý medzník – rok 1991. Vtedy sa Letisko Sliač spolu s ostatnými slovenskými letiskami vyčlenilo z Československých aerolínií a stalo sa súčasťou novovzniknutej príspevkovej organizácie Slovenská správa letísk. V tom istom roku dostalo aj štatút verejného medzinárodného letiska.

Letisko Sliač je v súčasnosti akciovou spoločnosťou, jej jediným vlastníkom je Ministerstvo dopravy a výstavby SR,  ktoré prevádzkuje medzinárodné verejné letisko Sliač so zmiešanou vojenskou a civilnou prevádzkou. Letisko prejde v krátkom čase modernizáciou, ktorá umožní kvalitnejšiu prevádzku.

- - Inzercia - -