Aj v nemocnici možno vyčariť úsmev na tvári
Materskú školu pri zdravotníckom zariadení na Limbovej ulici v Bratislave sme navštívili pri príležitosti jej dvadsiateho piateho výročia. Pozreli sme si aj výstavu detských prác a veru bolo vidno, s akou láskou sa personál deťom venuje.
V čom je materská škola pri zdravotníckom zariadení iná
V čom sú špecifiká práce v materskej škole pri zdravotníckom zariadení oproti bežnej materskej škole, vysvetľuje riaditeľka Vratislava Kurthová: „Do bežnej materskej školy chodia deti dlhodobo, panie učiteľky ich poznajú do detailov, vidia, ako deti napredujú. U nás je veľká fluktuácia a kratší čas na to, aby sme deti dokonale spoznali a videli výsledky. Preto je veľmi dôležitá vstupná pedagogická/špeciálno-pedagogická diagnostika, aby sme dieťa čo najlepšie spoznali a zvolili k nemu adekvátny prístup. Zaradenie dieťaťa do výchovno-vzdelávacieho procesu v materskej škole pri zdravotníckom zariadení je možné na základe písomného odporúčania ošetrujúceho lekára a súhlasu zákonných zástupcov.“ Jedným z veľkých rozdielov je aj to, že deti navštevujúce materskú školu pri zdravotníckom zariadení, neodchádzajú z nej domov, ale do izieb na oddelenia. Panie učiteľky sú teda naslovovzaté sprievodkyne počas celej hospitalizácie dieťaťa. Po tom, ako si nájde dieťa spriaznenú dušu v učiteľke, prestane mať strach a otvorí sa viac zdravotníkom, a to uľahčí liečbu. Mnohé deti dokonca chcú, aby ich pani učiteľka sprevádzala, keď idú na nepríjemný zákrok či operáciu.
ram_8244.jpg

Atmosféra dôvery a istoty
Kvalifikovaní pedagógovia sa z celého srdca snažia deťom dodať radosť, odvahu, lásku a naučiť ich všetko, čo budú potrebovať v ich ďalšom vzdelávaní. To všetko robia za nie jednoduchých podmienok, ktoré pramenia najmä zo zdravotného stavu jednotlivých detí.
Materská škola pri zdravotníckom zariadení má osemnásť tried. Zriadené sú pri každej klinike Národného ústavu detských chorôb v Bratislave na Kramároch. Jedna elokovaná trieda je v UNB Bratislava , nemocnica sv. Cyrila a Metoda v Petržalke a jedna na Klinike infektológie a geografickej medicíny v UNB Bratislava tiež na Kramároch. Nevyhnutnosťou je veľká flexibilita učiteliek z dôvodu častého striedania sa detí v triedach, ale najmä vzhľadom na ich aktuálny zdravotný stav. Triedy sú zriadené na konkrétnej klinike/oddelení, niekde je vzhľadom na počet hospitalizovaných detí predškolského veku nutná dvoj a niekde iba jednozmenná prevádzka. „Hlavnou funkciou našej materskej školy je prispieť pomocou výchovno-vzdelávacieho procesu k úspešnej liečbe,“ hovorí pani riaditeľka. „Sme prototyp inkluzívneho vzdelávania, choroby sa nevyhýbajú ani deťom so zdravotným postihnutím, či deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia. Naše triedy pre nich v nemocnici predstavujú oázy pohody. Nik ich tam nevyšetruje, nevykonáva bolestivé zákroky, akoby ani neboli v nemocnici. Deti, ktoré nemôžu zo zdravotného dôvodu prísť do herne/triedy materskej školy sú individuálne vzdelávané priamo na nemocničnom lôžku.
ram_8268.jpg
Empatickí pedagógovia
Pani učiteľka Katarína Erbenová, ktorá s deťmi zdravotne znevýhodnenými výchovno-vzdelávaciu činnosť v materskej škole pri zdravotníckom zariadení vykonáva už dvadsaťtri rokov, objasňuje, čo je v jej práci prioritné: „S kolegyňami sa snažíme u detí znížiť strach a napätie, ktoré nemocničné prostredie prirodzene vyvoláva. Uvádzame ich do kolektívu a snažíme sa všetko nastaviť tak, aby bolo príjemne dieťatku a aj rodičom. Nech je pobyt u nás radostný a uvoľňujúci, bez akýchkoľvek tlakov. Som tvorivý človek a táto krásna práca s deťmi ma profesijne napĺňa. Je fascinujúce, keď na deťoch vidím výsledky svojej práce. Spätná väzba od rodičov a najmä od detí je veľmi príjemná, cítim to totiž rovnako ako ony. Niekedy ma dokonca vyliečené deti spoznajú na ulici so slovami, ako im bolo v nemocnici dobre.“
Pedagogický personál v zdravotníckom zariadení plní rozmanité funkcie. Rodičom poradí, ako dieťa správne nasmerovať v oblasti predškolskej výchovy a vzdelávania, v prípade potreby aj v oblasti predškolskej výchovy a vzdelávania detí so zdravotným postihnutím. Učiteľka odporučí odborníka, na ktorého sa môžu obrátiť. Čo je náročné na tejto práci? Pani učiteľka Katka vysvetľuje: „Deti sú v rôznom veku a z rôznych sociálnych vrstiev, a najmä v rôznom zdravotnom stave. V rámci nášho výchovno-vzdelávacieho pôsobenia vychádzame preto z potrieb a záujmov každého dieťaťa a jeho momentálneho zdravotného a psychického stavu. Potrebujeme zachytiť to, čo dieťatko zaujme a s tým pracovať. Musíme mať veľkú mieru jemnocitu a nastaviť vhodnú komunikáciu medzi všetkými, ktorí sa o deti v nemocnici starajú. My sme most medzi deťmi, zdravotným personálom a rodičmi.
... a prišiel Mikuláš
Dlhšie trvajúca pandémia zasahuje aj do možnosti organizovať pravidelné akcie, ako sú Mikuláš či iné vystúpenia rôznych umelcov. Ide o snahu „vytrhnúť“ deti z nemocničného stereotypu, no tento rok to nie je možné. Aj preto redakcia Slovenka priniesla deťom mikulášske balíčky plné prekvapení. Nech majú tú najväčšiu radosť, aká je v súčasnej situácii možná.
Ďakujeme partnerom: spoločnosti Hyza, vydavateľstvo Ikar a Haribo za mikulášske prekvapenia pre deti.
Spoločnosť HYZA a.s., ktorá dlhodobo spolupracuje s našim vydavateľstvom a podporuje rôzne charitatívne projekty, bez váhania venovala deťom plyšové hračky, tričká, ponožky, omaľovánky s originálnym dizajnom detskej rady Dobrotkovo, ktorú v tomto roku priniesla na trh. Výroby sú vyrábané s vysokým podielom mäsa, bez alergénov a lepku a za krátky čas sa stali obľúbenými medzi deťmi a mamičkami aj vďaka ich výbornej chuti. Týmto sa chceme srdečne poďakovať vedeniu spoločnosti HYZA a.s. za pomoc, ktorú si vážime.
mikulas_-_05.jpg

Ďakujeme veľmi pekne za príjemné stretnutie
Komentáre