Dnes je nedeľa, 04.december 2022, meniny má: Barbora, Barbara
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Prepíname do jesenného módu

október 02, 2022 - 14:00
V tomto ročnom období cítime, že rok sa začína blížiť ku koncu. Slnečné letné chvíle nahrádza chlad a daždivé počasie. Zo stromov opadávajú listy, príroda zaspáva a čoskoro očakávame, že celý svet pokryje biela prikrývka. Na hlavu nám však nepadajú iba listy, ale aj problémy k čomu sú pridružené negatívne emócie...
Foto: 
shutterstock

Dni sa skracujú a čoskoro chodíme z práce a do práce už len po tme. To môže negatívne ovplyvniť nielen naše fyzické zdravie, ale aj to duševné. Duševná rovnováha dostáva zabrať hlavne vďaka spomínaným zmenám, ktoré prináša toto ročné obdobie. To je dôvodom, prečo sa práve na jeseň mnohí sťažujú, že pociťujú únavu, ktorá môže byť spojená aj so stresom, úzkosťami či dokonca depresiami. Tieto pocity netreba hádzať za hlavu, ale je na mieste venovať im pozornosť. Ako ich však riešiť?

OPÄTOVNÉ NÁJDENIE ROVNOVÁHY

Je viacero spôsobov ako sa vyrovnať s pocitmi, ktoré do nás vniesla jeseň. Ideálne je vyplniť voľný čas pohybom, cvičením a chodením na prechádzky, pretože šport pomáha stimulovať látky, ktoré vyvolávajú príjemné pocity, a tiež nás nabíja energiou. To je spojené s trávením času vonku a práve v tomto období je dôležité využiť každý slnečný deň. Telu to dodá energiu a zlepší náladu, pretože sezónne poruchy nálady vznikajú hlavne z dôvodu nedostatku slnečného svetla. Podstatný je aj spánok. Počas spánku telo oddychuje a načerpáva nové sily. Pri psychickej záťaži je dostatočne dlhý a kvalitný spánok zvlášť dôležitý. Bez neho môžeme cítiť únavu, podráždenosť a nedostatok energie. Deficit spánku predstavuje z dlhodobého hľadiska vysoké riziko pre fyzické aj duševné zdravie. Negatívne pôsobí na cievy, svalstvo, trávenie i mozog a môže viesť k narušeniu emocionálnej stability. Pokúste sa dopriať telu plnohodnotný odpočinok v podobe 7 až 8 hodín ničím nerušeného spánku.

AKO SI ZLEPŠIŤ NÁLADU?

Na zlepšenie nálady je potrebné uvoľnenie endorfínov. Stačí si spomenúť, čo nás robilo šťastnými v detstve. Šport, umenie alebo čítanie kníh? Svojmu mentálnemu zdraviu pomôžete, keď sa vrátite k činnostiam, na ktoré máte dobré spomienky. Nájdite si vhodné koníčky, pri ktorých si aktívne oddýchnete, načerpáte energiu a podporíte pozitívne myslenie. Pre niekoho to môže to byť kreatívna činnosť ako maľovanie, pečenie či spievanie, pre niekoho zas rôzne športy alebo cudzie jazyky. Je dôležité robiť veci, ktoré vás bavia a napĺňajú, pretože pri takýchto činnostiach sa vyplavujú endorfíny, čiže hormóny šťastia. K zlepšeniu nálady môže prispieť aj relaxácia či meditácia. Tie pôsobia na organizmus ako detox. Ponúknu vám chvíľku pokoja, kedy môžete aspoň na moment zabudnúť na osobné problémy. Ak máte zlý deň, doprajte si relaxačný kúpeľ, ktorý vám upokojí telo i myseľ. Ideálne je pridať k nemu aj bylinky ako napríklad medovku či levanduľu, ktoré vám pomôžu uvoľniť sa a lepšie zaspať. Ráno tak do nového dňa vykročíte oddýchnutý a s dobrou náladou. Skúsiť môžete aj meditačné cvičenia či jogu, ktoré vám pomôžu vyčistiť si hlavu a cítiť sa lepšie. Práve čistá hlava vám otvorí dvere do sveta pozitívneho myslenia a sústredenie sa len na samého seba pri relaxačnej hudbe môže vašej psychickej kondícii len pomôcť.

SOCIALIZUJTE SA!

Život je o vzájomných väzbách a vzťahoch. Preto netreba zabúdať ani na dobre strávený čas s rodinou a priateľmi. Aby sme si udržali dobré psychické zdravie, tak je dôležité pravidelne sa stretávať a udržiavať kontakt s ľuďmi, ktorí sú pre nás v živote dôležití. Hlavne tými, ktorí nás dokážu podržať v zlých situáciách, vyčariť nám úsmev na tvári a budú sa s nami tešiť z našich úspechov a dokážu nás inšpirovať. Naopak je dôležité zbaviť sa „toxických“ ľudí z okolia, ktorí nám vysávajú energiu. Rovnako môže pomôcť vyriešenie konfliktov s blízkymi či rodinou, pretože aj to je jeden z činiteľov ohrozujúcich naše zdravie.

EXISTUJE AJ INÁ ALTERNATÍVA?

K odolnosti proti napätiu, ktoré vás môže stretnúť v jesenných mesiacoch môžu byť nápomocné psychobiotiká s obsahom špecifického probiotického kmeňa Lactobacillus plantarum DR7®, ktoré pôsobia ako prevencia psychickej nerovnováhy a príznakom, ktoré môžu zo stresu vzniknúť – napríklad proti úzkosti, poruche spánku, ľahkej depresii či syndrómu vyhorenia. Vravíte si, ako môže niečo, čo zjete, súvisieť s duševnými problémami? Jednoducho. Zdravý životný štýl a správne stravovacie návyky majú veľký vplyv na črevnú mikrobiotu. Tá môže byť pri správnom stravovaní a životnom štýle vyvážená, ale v opačnom prípade narušená. Črevná mikrobiota je prepojená s mozgom a to osou „mozog – črevo“, pričom táto komunikácia zaisťuje spojenie emocionálnych a rozumových centier mozgu, ktoré sa spájajú s funkciou čriev. Tráviaci trakt je oblasť s bohatým výskytom baktérií, kde sa ich nachádzajú milióny. Pokiaľ črevná mikrobiota funguje správne, ovplyvňuje tvorbu látok ako napr. serotonín a tak môže mať vplyv na pozitívnu zmenu nálad, zvládanie stresu, predchádzaniu úzkostné stavov či depresii. Stav črevnej mikrobioty ovplyvňuje teda aj našu psychiku vrátane nálady. Stabilita v zložení a početnosti mikrobioty v tráviacom trakte závisí od mnohých faktorov a príčiny jej narušenia (dysbióza) môžu byť rôzne, ako užívanie antibiotík či prebiotík, dlhodobý stres, nevyvážená strava, tehotenstvo či aj genetická predispozícia. Z toho môžu potom vyplývať spomínané psychická nerovnováha. Riešením môžu byť aj spomínané psychobiotiká, ktoré vďaka pozitívnemu ovplyvneniu stavu črevnej mikrobioty môžu prisieť k zlepšeniu psychického zdravia človeka. Sú skvelou alternatívou aj v prípade, ak váš zdravotný stav nevyžaduje návštevu odborníka.

- - Inzercia - -