Dnes je sobota, 31.október 2020, meniny má: Aurélia
Čas čítania
5 minutes
Zatiaľ prečítané

Imunita proti vírusom

marec 20, 2020 - 09:00
Koža a sliznice tvoria hlavnú bránu, ktorá stojí medzi naším organizmom a škodlivými baktériami či vírusmi. Čo robiť pre to, aby táto brána ostala zatvorená?

Imunita proti vírusom

Niektorí z nás majú už od narodenia vynikajúci dar, a to dobre fungujúcu imunitu. Vďaka tomu prežívajú chrípkové epidémie s úsmevom na tvári, jarná únava či zimná depresia im nič nehovorí. No v súčasnosti sú to len svetlé výnimky potvrdzujúce pravidlo, že čoraz viac z nás má problémy udržať si imunitu v plnej sile. Baktérie a vírusy na nás striehnu na každom kroku a ak vaše imunitné štíty nie sú zapnuté na 100 percent, ľahko sa stane, že im podľahnete.
 
Zjednodušene povedané, imunita je odolnosť organizmu voči rôznym ochoreniam. Nenachádza sa na jednom mieste v tele, ale je to súbor buniek a orgánov, ktoré spolupracujú na obrane organizmu voči cudzorodým zárodkom, ako sú baktérie, vírusy, parazity, plesne a huby či celý rad chemických toxínov. Základom jej fungovania je dynamická komunikačná sieť. Keď sa imunitné bunky stretnú s cudzorodou látkou, dokážu rozpoznať škodlivé od neškodného. Tiež rozpoznávajú vlastné tkanivá organizmu a tolerujú ich. Imunitné bunky majú aj dozornú funkciu, v rámci ktorej priebežne odstraňujú staré, poškodené a niektoré zmenené (zmutované) bunky. Imunitný systém tak dokáže kontrolovať tvorbu a ničiť niektoré nádorové bunky.
 
Prvú líniu pri obrane organizmu tvorí prirodzená imunita. Je nám daná geneticky a nazýva sa aj vrodená. Druhú obrannú líniu predstavuje získaná imunita. Formuje sa počas života na základe kontaktu s cudzorodými látkami (napríklad baktériami), ktoré neodstránila prvá línia. Príkladom, ktorým si prešiel každý z nás, sú ovčie kiahne, keď si telo vybuduje získanú imunitu, a teda protilátky až po tom, čo sa s ochorením stretlo.
 
 
Problémy s imunitou sa môžu objaviť u hocikoho z nás. Niektorí bojujú so slabým ochranným štítom už od narodenia (väčšinou je to pri predčasne narodených deťoch alebo pri tých, ktoré neboli dojčené). Na imunitu má však vplyv aj náš psychický stav, prekonané ochorenia, užívanie antibiotík, stres, zlá životospráva. Signálom, že ochranné štíty nie sú nabité na 100 percent, sú opakujúce sa zápaly, infekčné ochorenia ako prechladnutia a chrípky, chronická únava.  
 

Ochranný štít imunity

Koža a sliznice tvoria povrch nášho tela. Sú teda ochranným plášťom nášho organizmu, ktorý ho chráni pred každodennými nástrahami. Tvoria bariéru medzi vnútrom a  choroboplodnými zárodkami z vonkajšieho prostredia. Počuli ste už niekedy o výraze slizničná imunita? Sliznice sú epitelové tkanivá, ktoré obklopujú celé naše telo. Nachádzajú sa priamo pod kožou a dostávajú sa do styku so vzduchom. Sliznica je nevyhnutnou súčasťou tráviaceho ústrojenstva, dýchacích ciest, nosových dutín, ústnych dutín a pohlavných orgánov. Správne fungujúca sliznica je vždy vlhká a pokrýva ju hustá tekutina, vďaka ktorej cez ňu nepreniknú žiadne cudzorodé látky. Zabezpečuje tak obranu organizmu pred vonkajšími vplyvmi. Zdravé sliznice tvoria dôležitú súčasť celého imunitného systému. Problémy s nimi sa prejavujú napríklad ako zápaly sliznice žalúdka, ústnej dutiny, nosových dutín, bakteriálne a kvasinkové choroby kože či slizníc (mykózy), suchá pokožka, ekzém, dermatitída, suché oči, sucho v ústach, afty v ústnej dutine. 
 

Ako sa naštartovať?

Ak sa cítite pod psa a máte pocit, že každá choroba si vyberie práve vás, možno je čas naštartovať váš imunitný systém. Základ tvorí dostatok pravidelného pohybu, úprava stravy, dostatočný príjem vitamínu D a pozitívne psychické nastavenie. 
Začnite jednoduchými krokmi vo vašej životospráve
  • doprajte si aspoň 30 minút pohybu denne,
  • namiesto cestovania autobusom alebo električkou sa prejdite,
  • zabudnite na výťah a využite schody,
  • práca na záhradke je vhodná ako odreagovanie,
  • prípadne vyskúšajte plávanie,
  • beh či iný šport ako formu relaxovania.
Základom je, aby bol pohyb pravidelný. Podporte zdravie aj postupným otužovaním, napríklad sprchovaním teplou a studenou vodou, či pobytom v saune. 
Čo sa stravy týka, zabudnite na pravidelný prísun rýchleho občerstvenia a nahraďte ho zeleninou alebo ovocím. Zamerajte sa najmä na kukuricu, sóju, repu, kapustu, strukoviny, cibuľu a cesnak, zeler, mrkvu, špenát, brokolicu, kaleráb a pod. Namiesto čipsov a večernej maškrtky si radšej nakrájajte mrkvu alebo uhorku.
 
Jedným z faktorov jarnej únavy je nedostatok vitamínu D. Nachádza sa v potravinách ako vajcia, losos, no nič nenahradí pobyt na čerstvom vzduchu a dotyky slnečných lúčov, z ktorých ho premieňame najviac. Imunitu môžete podporiť aj rôznymi bylinkami, napríklad zázvorom, rakytníkom, echinaceou, kustovnicou čínskou a pod.
 
 

Vymeňte stres za smiech

Dôležité je naučiť sa, ako odbúravať každodenný stres. Ten má totiž negatívny vplyv na stav imunitného systému. Smiech je tá správna ingrediencia. Metódy sú pre každého individuálne, musíte len nájsť tú, ktorá vám pomôže vyčistiť si hlavu, odreagovať sa od pracovných či súkromných problémov a získať pozitívny pohľad na svet. Ideálne je skombinovať odbúranie stresu so športovou aktivitou, zabijete dve muchy jednou ranou. 

Univerzálny reštaurátor zdravia

Občas však aj imunita potrebuje malé poštuchnutie tým správnym smerom. Malú iskričku na naštartovanie. Elixírom vitality z prírody je rakytník rešetliakovitý. Je to pichľavý, zeleno-strieborný ker posiaty oranžovými bobuľami. Za jeho domov sa považuje mongolská step, no dnes je už rozšírený po celej Európe. Jeho liečivé účinky poznali už starí Gréci a po stáročia sa využíval aj v tibetskej, ruskej, ajurvédskej a čínskej medicíne. Cenili si ho najmä pre jeho povzbudzujúce a regeneračné účinky. Olej, ktorý sa z neho získava, je bohatý na všetky dôležité vitamíny (A, B, C, D, E, K, P), ale predovšetkým na nenasýtené mastné kyseliny (omega-3, 6, 9 a taktiež vzácne omega-7 mastné kyseliny).
 
 
Obsahuje aj betakarotény, kyselinu listovú, organické kyseliny a minerálne soli. Rakytník podporuje imunitný, kardiovaskulárny i tráviaci systém a prispieva k zachovaniu zdravého stavu kože a slizníc. Ako prírodný olej nemá žiadnu konkurenciu a nemá ani žiadne vedľajšie účinky. Existuje viacero spôsobov, ako rakytník užívať a využívať. Populárne sú čaje, džemy či sirupy. Najefektívnejšou formou je čistý 100% Rakytníkový olej + vitamín D v želatínových kapsulách. Získaný je šetrnou CO2 extrakciou, neobsahuje farbivá ani cukor a je obohatený aj o vitamín D. Zvonka sa rakytníkový olej odporúča natierať na postihnuté miesta. Má pozitívne účinky pri kožných problémoch, ako sú ekzémy či alergie, tiež sa používa pri mykózach, popáleninách, zápalových stavoch v ústach. Môže sa používať aj na výplachy. Okrem toho sa jeho účinky využívajú aj na kozmetické účely, napríklad pri vypadávaní vlasov alebo prvých vráskach. Výťažok alebo olej z rakytníka sa pridáva aj do rôznych gélov alebo krémov.
 
 
Podobné články:

- - Inzercia - -