Dnes je utorok, 27.október 2020, meniny má: Sabína
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Zmobilizujte pomocníkov imunity

marec 23, 2011 - 12:09
V živote každého z nás sú obdobia, keď máme oslabenú imunitu. Najviac ohrozená býva najmä na jar a na jeseň, a aj vo dvoch životných obdobiach: v detstve, keď imunitný systém ešte nie je plne rozvinutý, a potom v starobe, keď je už do istej miery „opotrebovaný“. Imunita sa oslabuje aj priebežne po celý rok pri zvýšenej fyzickej či psychickej námahe alebo pri strese. Vo všetkých týchto prípadoch je vhodné podporiť činnosť enzýmov, ktoré riadia imunitné pochody v našom tele.
Po zime, najmä ak bola taká dlhá ako tohtoročná, je naše telo výrazne oslabené. Cítime sa unavení, máme ťažkosti s imunitou, hrozí nám ochorenie dýchacích ciest. Príčin je viacero.
V zimných mesiacoch naša strava spravidla obsahuje menej čerstvého ovocia a zeleniny a aj tieto potraviny môžu byť chudobnejšie na živiny. To môže viesť k nedostatku dôležitých vitamínov. Aj slnečného svitu býva v zime menej. Slnečné žiarenie je potrebné pre premenu vitamínu D na jeho aktívnu formu. Tento vitamín podporuje nielen správnu funkciu imunitného systému, ale ovplyvňuje aj metabolizmus vápnika kostí. Vzťah nedostatku slnečného svitu a vzniku depresívnych porúch je tiež dobre známy. Niet sa potom čo čudovať, že organizmus sa postupne vysilí a začnú sa na ňom prejavovať typické známky oslabenej imunity.

Začarovaný kruh
Ľudia s oslabenou imunitou sú unavení a náchylnejší na mnoho rôznych chorôb vírusového a bakteriálneho pôvodu ako prechladnutie, chrípka, ochorenie dýchacích ciest či rôzne zápaly. Prekonanie týchto chorôb imunitu ešte viac oslabuje, najmä ak nedodržiavame rady lekára a usilujeme sa ich „prechodiť“. Začína sa tak začarovaný kruh, keď oslabená imunita je príčinou choroby, ktorá ju ešte viac oslabuje. Ochorenie sa opakovane vracia a prináša ďalšie závažnejšie riziká a komplikácie.

6 krokov pre zdravie
K posilneniu a udržaniu silného imunitného systému napomáha predovšetkým zvýšený príjem vitamínov – či už v podobe konzumácie ovocia a zeleniny alebo formou potravinových doplnkov. Dôležitú úlohu má aj telesná aktivita. Tá pomôže organizmus prečistiť od škodlivých látok, ktoré sa v ňom v priebehu zimy nahromadili.
Ďalším nevyhnutným krokom je zmena jedálneho lístka. Mali by z neho zmiznúť tučné a kalorické jedlá, bez ktorých sa naše telo zaobíde, a namiesto nich treba zaradiť pokrmy, v ktorých nechýba zelenina a obilniny. Dôležité je pamätať aj na pitný režim. Treba piť po celý deň, predovšetkým vodu. Rovnako dôležitou zásadou je nepodliehať stresu, ktorý ide ruka v ruke s nedostatkom spánku. Kvalitný spánok je nevyhnutnou podmienkou pre dôkladnú regeneráciu organizmu.

Nastupujú enzýmy

Okrem vitamínov majú nezastupiteľné miesto aj probiotiká a enzýmy. Probiotiká sú živé mikroorganizmy, ktoré sa dostávajú do tela v potrave a priaznivo ovplyvňujú črevnú mikroflóru, pôsobiacu na sliznicu čreva – významnú zložku imunitného systému v ľudskom tele. Vitamíny, ktoré naše telo nevyrába, sa najčastejšie zúčastňujú na látkovej výmene ako súčasť enzýmov, bez ktorých by nemohli prebiehať žiadne biochemické procesy – bez enzýmov by neexistoval život. Niektoré enzýmy v našom tele riadia správne fungovanie imunity. V období, keď je organizmus oslabený, nedokáže napríklad sám zvládnuť silný zápal, je dôležité prijímať enzýmy zvonka. Ich podávanie pomáha znížiť chorobnosť a zabraňuje častému opakovaniu ochorení, ktoré by mohlo mať nepriaznivý vplyv na naše zdravie. Zaoberá sa tým špeciálna liečebná metóda – systémová enzýmoterapia. Podávaním vhodného enzýmu možno priaznivo ovplyvniť priebeh zápalov, zmierniť opuchy a posilniť oslabenú imunitu. Liek možno podávať aj deťom, ktoré najčastejšie trpia opakovanými zápalmi dýchacích ciest.
Nie vždy sa nám podarí skombinovať všetky zásady boja proti jarnej únave, ale pri troške úsilia je možné uplatniť väčšinu týchto rád. Jar sa tak pre nás stane príjemnou časťou roka a nie obdobím, ktorého väčšiu časť preležíme v posteli s angínou.

Autor: ĽG
Foto: Thinkstock

- - Inzercia - -